Sök

Johanna Ekströms femwashing-avslöjande prisas – blir Årets bråkigaste kvinna

BreakitFemwashing

Johanna Ekström. Foto: Privat.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den tidigare Breakit-journalisten Johanna Ekström prisas av 17-nätverket för sin granskning av männen som kapitaliserade på de feministiska reklambudskapen.

Det har varit en hektisk dag för det svenska 17-nätverket, som har som syfte att få fler kvinnor att både äga och driva stora bolag. Utöver att de välkomnade två nya medlemmar så har de också korat vinnaren i sin utmärkelse Årets bråkigaste kvinna.

De tre nominerade hade offentliggjorts tidigare under veckan och bland dem fanns den tidigare Breakit-journalisten Johanna Ekström (idag reporter på nyhetsbyrån TT). Bakom nomineringen låg hennes stora Femwashing-avslöjande.

Nominerade var också Christina Knight, som skrivit boken "Mad Women – A Herstory of Advertising” och Wellstreet-partnern och entreprenören Evelina Anttila.

Under onsdagskvällen avslöjades att det var Johanna Ekström som tog hem utmärkelsen Årets bråkigaste kvinna. Med motiveringen att hon “satte strålkastarljuset på de e-handelsbolag som kapitaliserar på feministiska reklambudskap mot målgruppen kvinnor – samtidigt som lejonparten av dessa bolag ägs av män.”

Johanna Ekström är glad över utmärkelsen när Breakit kontaktar henne.

“Som journalist måste man vara lite 'bråkig' så jag ser verkligen det här som en fjäder i hatten", säger hon och fortsätter:

"Med det sagt så kan det trots det vara jobbigt att 'bråka', det kräver att man tar sig utanför sin bekvämlighetszon och det tar energi. Därför känns det superfint att få det här priset, och att det uppmärksammas som något positivt."

Vad tror du att granskningen har gett för effekter?

“Jag hoppas att artiklarna fått folk att tänka till kring det skeva i att män äger bolag som tjänar pengar på kvinnor med hjälp av feministiska budskap."

Femwashing-artiklarna har tidigare resulterat i flera nomineringar på Tidskriftsgalan och att Annika Bäckströms illustrationer till granskningen vann guld i Svenska designpriset.

Johanna Ekström vill också lyfta fram två tidigare kollegor för deras bidrag till granskningen.

"Om jag ska göra lite mer name dropping så var det Breakits förra vd Camilla Bergman som verkligen pushade mig att skriva artiklarna. Och min förra kollega Towe Boström som stångades med att kartlägga ägandet inom e-handeln, som blottade de här siffrorna."

Om du vill läsa mer om Femwashing-fenomenet, så hittar du alla artiklar i granskningen här.

Hela motiveringen bakom Årets bråkigaste kvinna:

”Hon satte strålkastarljuset på de e-handelsbolag som kapitaliserar på feministiska reklambudskap mot målgruppen kvinnor – samtidigt som lejonparten av dessa bolag ägs av män. Därefter följde en välbehövlig debatt om hur liten del av ägandet kvinnor ofta får i dessa bolag – trots viktiga insatser och att de ofta frontar bolagen. Som tack gör att hon kastat ljus över den mörka verkligheten vill vi utse journalisten Johanna Ekström till ”Årets bråkigaste kvinna” som med sin artikelserie om fenomenet Femwashing krattat för en förändring och för att fler kvinnor kommer att få ett större och mer rättvist ägande i de bolag som startas.”

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!

Läs mer