Sök

Spotify gör ännu ett uppköp - av bolag som samlar konsertbilder

SpotifyCrowdAlbumUppköp

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT och CrowdAlbum

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Med sitt nya uppköp vill Spotify hjälpa artisterna att nå ut till sina fans vid konserter.

Spotify har gjort ännu ett uppköp, den här gången av företaget CrowdAlbum, som samlar bilder och videor från konserter och andra evenemang, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Med köpet hoppas Spotify kunna erbjuda sina artister ännu ett sätt att marknadsföra sig.

“Uppköpet är det senaste sättet för Spotify att hjälpa artister att engagera sin publik, både på och utanför Spotify. Inte minst under turneringar”, säger företagets produktchef Charlie Hellman i ett uttalande.

Inga summor för köpet har uppgetts, men enligt Techcrunch är CrowdAlbum, som bildades 2013, ett relativt litet bolag som sammanlagt tagit in en knapp miljon kronor i kapital.

I nuläget samarbetar bolaget med 1.000 artister och konsertarrangörer.

Läs mer