Funderar du på Almedalen i år? Mitt förslag är att du skippar det

Breakit - Funderar du på Almedalen i år? Mitt förslag är att du skippar det
Henrik Montgomery / TT / Press
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

"Låt oss vara ärliga och erkänna att Almeldalen har överlevt sig själv", skriver Viggo Cavling.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Ganska ofta dessa dagar får jag frågan om jag har fixat mitt boende i Almedalen i sommar. Det är oroväckande ofta människor i startup-branschen som undrar när jag ska vara där och hur mina planer ser ut? Frågan kommer också från mina gamla vänner i medie- och kommunikationsbranschen. Mitt svar på denna fråga kommer sist i krönikan. Men först en kort historisk utsvävning.

Jag kom till Almedalen för första gången för mer än tio år sedan med min vapendragare Claes de Faire. Jag var chefredaktör på Resumé och Claes var en nyhetströstig reporter. (På Prime kallades han Klas de Fasa.) Claes har ett förflutet som ungmoderat under Tove Lifvendahls nyliberala regi och hade förstås varit i Almedalen från det att han blev byxmyndig. För mig var det som sagt debut och jag blev helt exalterad när jag kom till politikerveckan för jag såg en oplöjd åker. "Nästa år ska vi äga Almedalen", sa jag tillClaes när vi satt på färjan hem till fastlandet efter en vecka med mycket rosevin och ännu mer mingel.

Året efter hade Resumé en daglig papperstidning i Almedalen och vi körde seminarium både till frukost och efter talen. Vi gjorde branschgrejer och allmänna event. Vi tog in sponsorer och sålde annonser i vår tidning. Första veckan i juli gick i Resumés budget från att vara ett svart hål till att bli den ekonomiskt mest  framgångsrika. Mitt mål var dock att vinna Stora journalistpriset för nyskapade media, men det fattade inte den inskränkta juryn. Men väl deras chefer. För idag gör alla medier exakt som Resumé. Samtliga medier kör sitt eget race i Almedalen. Sist in i Almedalen kom inte oväntat Dagens Industri. Den rosa affärstidningen har ett jättetält bakom Donners plats.

Problemet när alla medier kör eget från morgon till kväll är att de är helt ointresserade av vad som händer bortom deras egen hage. Det har helt enkelt blivit alldeles för mycket plantor på åkern. Ingen ser skogen för alla träd. Under några få dagar arrangeras tusentals seminarium i Almedalen. I publiken sitter de redan frälsta och twittrar och lägger ut bilder på Fejjan. Låt oss vara ärliga och erkänna att Almeldalen har överlevt sig själv. Alla som kör seminarium borde fråga sig själv: gör jag detta för att jag vill dricka rosévin med mina kollegor eller för att nå ut? I 99 fall av 100 är svaret det första. Almedalen är ett gigantiskt AW för den tjattrande klassen i Sverige. Följaktligen tycker jag att alla borde strunta i arrangera seminarium och bara mingla. Eller kanske ännu bättre: strunta i Almedalen fullständigt.

Verksamma i Stockholms startup-värld kan med fördel skippa i Almedalen i år. Vi behöver inte åka till Gotland för att träffas, vi möts redan varje dag på Riche, Epicenter och SUP46. Våga gå outside comfortzone. Jag funderar på att dra till Bjärehalvön i sommar. Fortfarande det bästa stället om du vill träffa mijlardärer och sen fortsätta till Hällevik och Hörvik som kommer att bli det nya Torekov.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel