Plejd ska expandera – ser starkast tillväxt från nya produkter

Plejd

Babak Esfahani, vd för Plejd

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

På hemmaplan väntas tillväxten initialt att bromsa in.

Plejd, som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation, ska expandera dels geografiskt men även genom att expandera med nya produktkategorier. Sammantaget gör det att företaget har många år med stark tillväxt framför sig. Det säger vd Babak Esfahani i samband med kapitalmarknadsdagen.

Han betonar att målet är att plocka marknadsandelar och att fokus ligger på tillväxt. På längre sikt är målet att kunna nå en rörelsemarginal om 25-30 procent.

På den svenska marknaden väntas tillväxten fortsätta att bromsa in. Tanken är att den skall kunna öka genom nya kategorier under nästa år.

”Pucksegmentet är snart moget”, säger Esfahani.

Under de kommande tre åren tror han också att den starkaste tillväxten kommer att komma från de nya produktkategorierna på de existerande marknader. På längre sikt, exempelvis tio år, är det nya marknader som kommer att vara viktiga, enligt Esfahani.

Pucksegmentet kan samtidigt växa till fler länder. Plejd är idag etablerade i Sverige, Norge, Finland, Island och Nederländerna. Uppstart sker också i Tyskland, Spanien, Schweiz, Polen, Österrike, Belgien, Portugal och Ungern. Plejd-chefen betonar också att det krävs lite anpassningar i Nederländerna och Finland för att få extra fart på tillväxten i de länderna.

 

LÄS ÄVEN: Christian von Koenigsegg stärker greppet i Plejd – miljontankade aktier i juli

Läs mer