Savvy vill döda CV:t en gång för alla – och ta över världen: ”Vi ska bli bäst”

SavvyHR-techHR

Veronica Adrian och Ida Fernander, grundare av rekryteringsappen Savvy. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Tanken är att du ska kunna swipea nya jobb på tunnelbanan och chatta med din nya arbetsgivare på kafferasten.

Det ska vara enkelt att få ett nytt jobb, enligt Savvy.

Trots att bolaget bara ligger i startgroparna ser medgrundaren och vd:n Veronica Adrian att matchningstjänsten med tiden kommer erövra Sverige, Europa och världen.

”Vi ska vara bäst.”

Savvy är en ny tjänst som vill matcha arbetssökande och jobb. Appens usp ligger i dess enkelhet, till skillnad från konkurrenterna är Savvy ingen dyr och tungrodd AI-plattform. Det säger vd:n Veronica Adrian som grundat bolaget tillsammans med Ida Fernander

”Det ska vara enkelt och det ska gå snabbt.”

 Alltså, du ska kunna söka jobbet på tunnelbanan på morgonen och chatta med bolagets rekryteringsansvariga på kafferasten.

Savvy lanserades nu i november och grundarna, båda med tio års erfarenhet från rekryteringsbranschen, vill göra upp med en gammal kultur där CV:n och personliga brev varit den, enligt bolaget, enda stelbenta vägen till anställning. På Savvy ska kandidaterna istället för befattningar lyfta fram sina färdigheter och vad de är mest sugna på att arbeta med. De swipear mellan jobb och kan se till hur många procent de matchar med företagens annonser. Blir det en matchning kan företaget initiera en chatt för att stämma träff för intervju.  

”Nu dödas CV:et en gång för alla”, säger Veronica Adrian som säger att man vill ge tillbaka kontrollen till kandidaten.

Bort med fluffet

På tjänsten kan kandidaten, som också får vara anonym om den vill, för en så fördomsfri process som möjligt, spara intressanta jobb till senare vilket ger företaget möjlighet att höra av sig till de potentiella kandidaterna.  

Det rådande sättet att söka jobb har inte hängt med i den tekniska utvecklingen, säger Veronica Adrian. Förutom att komma ifrån befattningsrabblande – där det i dagens landskap finns otroligt många titlar för ungefär samma arbetsuppgifter – så vill Savvy att bolagen ska vara mer raka på sak. 

 ”Här ska man inte jobba med A4-sideslånga annonser som egentligen bara beskriver en drömarbetsplats, och inte verkligheten, och är fyllda av fluff. Man kan till exempel lägga upp en video istället.”

 Det viktigaste är att beskriva vilka kompetenser som man söker och vilken företagskultur som man vill ha. 

”Då kan man säkerställa att man lirar ihop”, säger Veronica Adrian. 

Ingen dyr AI-struktur

Det finns andra tjänster, vissa har kommit och gått som Martin Talls Selfiejob, som vill förenkla jobbmatchning på ett digitalt sätt.

Veronica Adrian säger att Savvy sticker ut på flera sätt. Bland annat har bolaget satsat på branscher som hotell- och restaurang – där Brillo Pizza är en kund – och industrin. Det är branscher där CV:n inte är så bärande och där många arbetssökande är unga.  

”Unga är väldigt vana vid att jobba med telefonen på det här sättet.”

 En annan fördel med Savvy, enligt grundaren, är att bolaget inte har byggt en tung AI-plattform som behöver gå runt på dyra annonser. 

”Vi satsar istället på en enkel plattform för att kunna ta ett lägre abonnemangspris”, säger Veronica Adrian. 

”Vi har valt att inte satsa på tunga AI-strukturen. Det är där de flesta har failat. De har inte fått in tillräckligt mycket pengar. Men vi håller kostnaden på en så låg nivå som möjligt  utan att tumma på kvaliteten”

Företagen får betala för annonser i relation till sin storlek. För kandidaterna är Savvy gratis. 

Skyhöga ambitioner

Från början har bolaget haft en techpartner som har kunnat vara med och byggt appen. Bolaget har inte tagit in ytterligare kapital men planerar att göra det för att expandera. 

Just nu ligger fokus på att få in en kritisk massa kandidater men ambitionerna på längre sikt är skyhöga. 

”Vår ambition är att vi ska finnas i hela världen och att vi ska ändra hur man söker jobb. Det här ska vara plattformen man ska hänga på”, säger Veronica Adrian. 

Hon fortsätter: 

”Vi ser framåt, eftersom vi vill bli störst, att vi behöver ta in kapital.”

Finns det inte en risk att man missar varandra, jobbökande och arbetsgivare, på en marknad med flera konkurrerande tjänster?

”Det är ju redan så det ser ut idag. I dag går man in på hur många rekryteringstjänster som helst för att hitta jobb. Det kommer poppa upp fler liknande tjänster men vi ska se till att vi är bäst och det gör vi eftersom vi kommer från HR-hållet. Vi vet vad kunderna behöver och vill.” 

De ekonomiska prognoserna har den senaste tiden varit dystra och varsel har varit ordet på allas läppar. Hur går det för jobbmatcharna då? 

”Just nu är det en liten dipp men det kommer ljusare tider också, och om det är svårt i en bransch söker man sig till andra branscher som inte är lika drabbade”, säger Veronica Adrian.

Hon och Ida Fernander har medvetet valt att inte satsa på it och tech, utan på branscher där det är många jobb i rullning. 

Förra veckan lanserade appen skarpt. Framåt är planen att ta över globalt. 

”Vi kommer börja på vissa strategiska platser i Sverige. Först är det Stockholmsområdet, sedan Sverige, Europa och världen, beroende på hur mycket kapital vi tar in.”

Läs mer