Zounds raketfart avtar – men bolaget går mot rekordår

Zound industriesteknik

Martin Axhamre. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Hörlursbolaget Zound mer än fördubblade omsättningen i första kvartalet och kom nära nog i kvartal två.
Nu visar siffrorna för det tredje kvartalet att raketfarten avtagit.

Samtidigt går bolaget mot ett nytt rekordår – och har redan krossat en ny miljardvall.

Zound sålde under första halvåret i år hörlurar för nästan 1,3 miljarder kronor, motsvarande en tillväxt på 101 procent. Nu har bolaget släppt försäljningssiffror för det tredje kvartalet och de visar att omsättningen inte steg lika kraftigt under det tredje kvartalet. I perioden lyfte försäljningen med 32 procent och landade på 744 miljoner kronor.  

Det är faktiskt så att tillväxten har avtagit kvartal för kvartal. Årets första månader mätte Zound en försäljningstillväxt på 117 procent. I andra kvartalet låg den på 90 procent. 

Om man inte fokuserar på jämförelsetalen så bäddar årets nio första månader för ett nytt försäljningsrekord sett till helåret – och dessutom med ”rekordartad lönsamhet”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Bolaget har under de första tre kvartalen också lyckats krossa milstolpen 2 miljarder.

Zound har genomfört flera lanseringar i år och i det tredje kvartalet ökade kategorin hörlurar med 80 procent medan högtalarförsäljningen steg med motsvarande 20 procent. 

E-handeln ökade med 67 procent jämfört med motsvarande period i fjol. 

Zounds vd Jeremy de Maillard skriver att man siktar på att fortsätta att plocka marknadsandelar.

”Vårt lager är tillbaka på en hälsosam nivå och försäljningen är fortsatt hög i alla kanaler. Vi är redo för årets mest hektiska kvartal och vi lägger redan grunden för kontinuerlig tillväxt under 2023”, kommenterar han. 

I pressmeddelandet säger bolagets finanschef och vice vd Martin Axhamre att bolaget kommer att fortsätta växa men att bolaget är ödmjuka inför framtiden. 

”Vi fortsätter att bygga finansiell motståndskraft och balanserar efterfrågan och utbud, vilket i sin tur betyder att vi är väl förberedda för det kommande och hektiska fjärde kvartalet, vilket också bäddar för framgång 2023 och bortom det trots de pågående makroekonomiska utmaningarna och geopolitiska utvecklingen.”

Läs mer