Sök

Efter Breakits avslöjande – Cdon lovar mindre

Cdone-handelBörs

Peter Kjellberg, vd på Cdon.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

I veckan avslöjande Breakit att kunder till Cdon hamnat i kläm när en av deras handlare gått i konkurs.

Cdon gör nu förändringar genom att lova lite mindre i sin “Tryggt köp”-policy.

“Vi ser också över situationen för de kunder som drabbats”, skriver vd:n Peter Kjellberg.

Breakits avslöjande om att en Cdon-handlare gått omkull – och hur konkursen drabbat många kunder på marknadsplatsen har fått stort genomslag. Efter publiceringen har flera drabbade kunder hört av sig till Breakit. 

Uppenbarligen har Cdon känt av trycket. För nu har e-handlaren gjort ganska stora förändringar i den “Tryggt köp”-policy som går att hitta på bolagets hemsida.

“Vi går just nu igenom både vad som skett och hur vår information till kunder varit formulerad. Det finns delar i Tryggt Köp som har varit otydliga och det måste åtgärdas vilket vi gör nu”, skriver Cdon:s vd Peter Kjellberg till Breakit.

Raderade löften

Före Breakits artikel garanterade Cdon att “alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat” och att man som kund “alltid” skulle känna sig säker samt att man får “den hjälp du behöver vid behov”.

Dessa formuleringarna har nu tagits bort.

Istället för de fagra löftena har Cdon lagt in ett stycke om att bolaget har certifiering “Trygg E-handel” samt någon rad om att man som konsument hittar varor från både Cdon och andra företag på marknadsplatsen.

Att få skylta med certifieringen “Trygg E-handel” kostar 6500 kronor per år efter en ansökningsavgift på 2500 kronor. Dessutom måste man uppfylla vissa krav. Dessa krav är i “stor utsträckning” baserade på svensk lagstiftning, “vilket innebär att det är ett minimikrav”, enligt vad organisationen bakom certifiering, Svensk Digital Handel, själv skriver på hemsidan.

Den tidigare versionen, innan Breakits avslöjande (ovan), och den nya (nedan).

Ska återkomma

Breakit har ställt flera frågor till Cdon med anledning av de borttagna formuleringarna och om certifieringen “Trygg E-handel”, bland annat i vilken mån de anslutna handlarna också uppfyller kraven som krävs för certifieringen.

“Vi har full förståelse för dina frågor, men vill gärna återkomma inom kort när vi gått igenom helheten”, skriver Peter Kjellberg.

I samma mail skriver han bolaget har tagit intryck av det aktuella fallet som han betecknar som “beklaglig och för oss ovanlig”. 

“Kunder skall kunna handla tryggt på Cdon. Det innebär att vi också ser över situationen för de kunder som drabbats”, skriver han också. 

Läs mer