Sök

Zimpler drar igång i Brasilien: “Potential att förändra”

Zimplerfintech

Raoul Mehta och Johan Strand Zimpler. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Tar klivet över Atlanten.

I somras rapporterade vi att fintechbolaget och Trustly-utmanaren Zimpler precis stängt böckerna för ännu ett rekordår. Omsättningen hade växt från strax över 100 miljoner 2020 till hela 274 miljoner kronor under fjolåret. Resultatet landade på 52 miljoner, en förbättring från 37 miljoner 2020. 

Nu lanserar bolaget sin betallösning på andra sidan Atlanten, men inte i USA utan i fotbollens förlovade land Brasilien. Bolaget har gjort en undersökning som visar att brasilianska e-handlare förlorade närmare 2,5 miljarder kronor under det första halvåret i år, bara genom misslyckade onlineköp.

Undersökningen visade naturligtvis en stor lucka på marknaden och öppnar upp kontor och lanserar sin betallösning i jättelandet.

“Zimplers ambition är att vara med och forma open banking i Latinamerika”, säger Johan Strand, vd på Zimpler i ett pressmeddelande.

“Jag tror att våra produkter – och de fördelar de har jämfört med nuvarande lösningar – har potential att förändra den latinamerikanska marknaden.”

E-handeln i Brasilien har vuxit i snabb takt de senaste åren och det hoppas Zimpler kunna dra nytta av. 

“Men det finns problem kring säkerhet, tillförlitlighet och hastighet som Zimplers teknik löser”, säger Raoul Mehta, som är den som ska leda satsningen i Latinamerika.

“Jag ser fram emot att träffa nya samarbetspartners och se hur Zimplers produkter bäst kan hjälpa dem med deras utmaningar”.

Läs mer