Närmare bestämt handlar det om 10 miljoner euro, eller nästan 110 miljoner kronor, i vad bolaget kallar sin serie A-runda. Kapitalet kommer från redan befintliga ägare i form av Spintop Ventures och Brightly Ventures, men även från en ny aktör i ägarlistan: brittiska Octopus Ventures.
“Adways plattform är en kombination av de bästa digitala annonseringsverktygen tillsammans med djup kunskap om rekrytering och talanganskaffning”, motiverar Adam Said, som är investeringschef Octopus Ventures, investeringen.
Adway beskriver sig själv som en intelligent plattform för att nå personer som kan bli nya medarbetare på kundbolaget. Via lösningen, som har inslag av maskininlärning, kan kunderna hitta potentiella kandidater på sociala medier och få dessa att söka jobba som de annars kanske inte tänkt att söka. På kundlistan finns flera svenska storbolag.
Bolaget, som sedan två år tillbaka leds av Adrian McDonald, tog in pengar även sommaren 2021. Då handlade det om 32 miljoner kronor och då kunde bolaget på allvar gasa på marknader utanför Sverige.
Vände till förlust förra året
Adway omsatte knappt 34 miljoner kronor under 2021, det motsvarande en tillväxt på 41 procent från året innan. I och med bolagets pågående expansion ökade kostnaderna under fjolåret, inte minst för personal. Det gjorde att rörelseresultat klockade in på -11 miljoner, ned från en mindre vinst under 2020.
Expansionen kommer att fortsätta och nu har bolaget nytt, fräscht kapital i ryggen.
“Investeringarna kommer att användas till att accelerera utvecklingen av Adways existerande produkter och säkerställa bolagets möjlighet att expandera internationellt”, skriver bolaget i ett pressmeddelande med anledningen av kapitaltillskottet.
Adway, som har sin bas i Göteborg, grundades 2018 av Viktor Nord och Richard Sörensson.