Volumental vill göra skoköpen perfekta – dubblar och öppnar på jättemarknaden

Volumentale-handelshopping

Foto: Aurora Horwood

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Hajpade Volumental har dubblat prenumerationsintäkterna på ett år och ser ingen anledning att sluta gasa.

Nu förstärker AI-bolaget i ledningen och satsar på att växa ännu mer genom att ta klivet in i Kina, världens största skomarknad – sett till antalet fötter.

FitTech-bolaget Volumental har scannat miljontals fötter och vill med sin AI-tjänst säga hejdå till det traditionella storlekssystemet för skor genom att säkerställa en perfekt passform. På köpet vill bolaget göra en insats för klimatet genom att bidra till färre returer.

Nu kan vi berätta att scanningbolaget går mot strömmen i tider av techfrossa. 

Under det senaste året har Volumental fördubblat sina årligen återkommande intäkter (ARR) till 90 miljoner kronor, förstärkt i ledningen med den strategiska säljchefen Maria Green Danell samt slagit upp dörrarna till verksamheten i Kina. 

”Potentialen i Kina är nästan svår för oss att ta in”, säger Maria Green Danell om satsningen.

Hon förklarar Volumentals framgångar med att det för konsumenterna har blivit ännu viktigare att hitta rätt på en gång.  

Skor behöver man även i sämre tider och när det kanske inte blir så många köp är det viktigare att det blir ett riktigt bra köp, säger hon.

”Vi hjälper till så att varje köp blir så perfekt som möjligt. Handlarna har förstått hur man gör det”, säger hon. 

Blickarna riktas mot Kina

USA är den främsta marknaden för Volumental. Landet står för runt hälften av bolagets omsättning. Kina är det nya stora landet som allas blickar vänds mot, med en växande ekonomi och en växande medelklass, men landet erbjuder också helt nya utmaningar.

"Vi ska inte underskatta vikten av att lokalanpassa erbjudandet. Till exempel är det inte e-post som gäller i Kina, utan Wechat."

Dessutom är fötter inte likadana världen över. I Kina tenderar de att vara kortare och något bredare, säger Maria Green Danell. Hon berättar att kunderna, det vill säga skobolagen, gärna vill att Volumental ska finnas i Kina för att samla in den värdefulla data som underlättar försäljningen till Kina.

”Då kan vi redan nu veta att vi kommer att finnas i x antal butiker i Kina.”

Maria Green Danell skriver att marknadsföringen av tjänsten delvis går genom kund. En skobutik erbjuder en scanning av foten som gör att du kan hitta rätt sko – den USP:en vill konkurrenten lite längre ner på gatan inte vara utan. 

Därför är Hoka, New Balance och Fleet Feet i New York alla Volumentals kunder, säger hon. 

Har tagit in 117 miljoner

När Breakit pratade med Volumentals vd Alper Aydemir, som har en bakgrund inom Nasa, i våras avslöjade han att Kina fanns med i planerna. 

”Kina är en enorm marknad där tillväxten sker.”

Volumental grundades 2012 av Caroline Walerud, Alper Aydemir, Miroslav Kobetski och Rasmus Brönnegård.

Förra året stängde bolaget en finansieringsrunda, som håvade in 117 miljoner kronor till bolaget. Bland investerarna fanns CNI samt Volumentals tidigare ägare Moor, Forward, Walerud Ventures tillsammans med de nya ägarna Backstage Invest och Abanico Invest.

Volumental ökade omsättningen från 54 miljoner till 60 miljoner förra året. Samtidigt landare resultatet efter finansiella poster på -9,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2020 års -7,5 miljoner kronor.

Läs mer