Tibber-ägda Kundkraft tvingas lägga ner – affärsmodellen dödad

SchibstedTibberEntreprenör

Tibbers Sverigechef Filip Bertland. Foto: Kundkraft.se/Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Tibbers bolag Kundkraft läggs ner – bara ett år efter köpet från Schibsted. När inga elbolag vill ta bundna priser är affärsmodellen inte längre gångbar. Nu sägs alla anställda upp.

Det var i september förra året som nyheten kom om att det norska elbolaget Tibber köper Kundkraft med drygt 124.000 medlemmar från mediekoncernen Schibsted. Tibber säljer el till rörligt pris, medan Kundkrafts affärsmodell har varit att upphandla avtal till medlemmarna genom auktioner.

Nu tvingas Kundkraft, som funnits i 23 år, att lägga ner. Anledningen är de extremt höga elpriserna, men också nya EU-regleringar som medfört att Kundkraft inte längre kan binda det rörliga elavtalet i ett år – utan bara max tre månader.

Vi ville ge alla ett schysst elavtal med goda förutsättningar för att kunna sänka sina elkostnader. Nu finns inte längre en marknad där elleverantörer vill buda på elavtal med fast pris. Därför har vi tagit det här beslutet”, skriver Tibbers Sverigechef Filip Bertland, i ett mejl till Breakit.

Var värt 100 miljoner

När Tibber köpte Kundkraft blev Schibsted delägare till fem procent av aktierna i Tibber. Kundkraft har fortsatt att bedrivas som ett separat bolag efter förvärvet. Bokslutet från 2021 visar en omsättning på 41,3 miljoner kronor och en vinst på 6,3 miljoner.

Enligt Schibsteds årsredovisning från 2021 var Kundkraft värt 100 miljoner norska kronor när de sålde.

Blir det här en stor smäll för Tibber?
“Nej, Kundkraft har ju stått helt och hållet på egna ben och påverkar inte Tibbers affärsverksamhet.”

Men det är ändå ett bolag som omsätter över 40 miljoner som bara försvinner, det måste väl ändå påverka er negativt, även om det inte är ett direkt slag mot Tibbers marginal?
“Vi hoppas att Kundkrafts medlemmar kommer välja Tibber när deras avtal med Kundkraft löper ut.”

Alla anställda fått gå

Kundkrafts 11 anställda har nu sagts upp efter dialog med berörda fackförbund. Medlemmarna som månadsvis upphandlat sina elavtal med den leverantör som lagt lägst bud kommer att få sina upphandlingar avslutade allt eftersom.

“När avtalen med nuvarande leverantörer löper ut har medlemmen möjlighet att fritt välja ny aktör eller fortsätta vara hos samma. De första att bli påverkade är de runt 11 000 medlemmar som har avtal som går ut i nu i november.”

Finns det en chans att Kundkraft återuppstår i framtiden?
“Inte som det ser ut just nu. Men det finns fortfarande ett stort behov av lösningar på den svenska elmarknaden som sätter kunden först. Den traditionella modellen där man budar eller jämför priser har nått sitt bäst före-datum."

Schibsted är idag största ägare i Tibber med 14 procent av aktierna. Vid den senaste kapitalrundan i mars där de plockade in 1 miljard kronor gick Schibsted in med ytterligare 100 miljoner.

Tibber ökade intäkterna från 320 miljoner kronor under 2020 till tre miljarder under 2021. Något resultat finns inte offentligt. En stor förklaring till tillväxten är det höga elpriset. Tibbers modell går ut på att köpa och sälja el till det aktuella timpriset, utan något påslag till sina kunder, vilket gör att de också kan uppmuntra till minskad elanvändning. Istället tar de en månadsavgift på 39 kronor av sina användare.

Läs mer