ÅSA JOHANSSON: Bolag kapas och år av slit hamnar i hackarnas händer – användarna betalar notan för Metas monopol

InstagramMetaSociala medier

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Entreprenörer får kämpa hårt för att få tillbaka sina kapade konton på Instagram – där egna kontakter verkar spelar roll för att lyckas.

Ändå rusar de tillbaka till plattformen som blivit snudd på ovärderlig för att nå följarna, ofta tillika kunder.

Meta måste ta sitt ansvar, men det kommer aldrig att ske utan press från användarna.

De ropar efter hjälp, men får inget svar. 

Vi har rapporterat om flera bolag som fått sina konton på Instagram kapade. Hackare roffar åt sig konton vars följarskaror tagit år att bygga upp och som blivit viktiga pelare för företagens verksamheter. Att utsättas för utpressning där kaparna kräver betalning i kryptovalutor för att lämna tillbaka kontot förekommer också.

Däremot tycks det inte vara kapningen i sig som de utsatta bolagen upplever som värst. Det är tystnaden från Meta, som ligger bakom Instagram, som känns mest.

Musse och Helium, Nilla’s Kitchen, Food Pharmacy, Amant och Lotta Agaton är några av de som drabbats. Varumärkena vittnar om att Metas beskrivna åtgärder som ska vidtas varit förgäves. Techjätten har inte heller svarat när de drabbade försökt få kontakt. Slutligen, efter flera veckor, har de fått tillbaka sina konton genom egna kontakter som i sin tur känner någon på insidan.

“Vi hade egentligen bara ren tur att få tillbaka kontot då vi lyckligtvis hade en direktkontakt in till Meta."

Citatet kommer från Maxim Kalmer, medgrundare av barnboksvarumärket Musse & Helium som vid kapningen hade 11.000 följare på Instagram. 

Vittnesmålen från de andra bolagen är snarlika. De upplever även att kapning av företags konton på Instagram blir allt vanligare.

Maxim Kalmer berättar att deras konto bara vara ett av många som deras kapare riktade in sig på. En av hackarna, som krävde betalning i bitcoin, skrev till Kalmer: “I do this shopping all the time.”

Jag kontaktar Meta för en intervju, men får svaret att det inte är möjligt. Istället erbjuder de en skriftlig kommentar från “en talesperson från Meta i Norden”. Inget namn på personen uppges, inte heller varför det inte går att ordna en intervju.

I kommentaren skriver de att användarnas trygghet och säkerhet är deras högsta prioritet. Hur det går ihop med vad de drabbade bolagen berättar och att Meta gång på gång avböjer att svara på Breakits frågor, och istället skickar en generisk kommentar från en namnlös talesperson, förstår jag inte.  

Att techjätten, som kontrollerar Facebook, Instagram och Whatsapp, inte är mer tillmötesgående till media är en sak. Få journalister har missat att Meta sällan lyfter på luren. Men att Meta inte är mer tillgängliga för användare som utsätts är bortom all kritik. Samma sak gäller att Meta inte tar mer ansvar för makten plattformarna har. 

Många bolag förlitar sig på de sociala plattformarna, som många gånger blivit en viktig kanal för verksamheten.

Trots kapningarna tänker flera av bolagen Breakit pratat med ändå stanna kvar på Instagram. Eller, de rusar snarare tillbaka till plattformen. Tiotusentals följare är inget man kastar bort, kanalen är alldeles för viktig för verksamheten och andra alternativ känns inte särskilt mycket säkrare, är argumenten. 

Det gör också att Meta inte tvingas att agera – användarna kommer ju tillbaka ändå. 

Techgiganten har snuvat åt sig något av ett monopol över sociala medier i den här delen av världen. Hade marknaden för sociala medier, som fortfarande är ung, varit mer reglerad och haft flera aktörer hade användarna sannolikt haft säkrare plattformar. 

Som det ser ut nu gör att kravet på att ständigt prioritera användarnas säkerhet kan falla mellan stolarna. Utan att det straffar sig. Ändå stannar mängder av svenska bolag och entreprenörer kvar för att nå ut till följare, ofta tillika kunder. 

Så länge så är fallet kommer vi fortsätta söka Meta och kräva svar.

Så vad är slutklämmen? Ett löfte om att vi journalister ska fortsätta sätta press på makthavaren Meta? Att techjätten behöver ta sitt uppenbara ansvar? Eller att bolag som blivit mer eller mindre beroende av sitt Instakonto måste ställa hårdare krav?

Jag skriver under på alla tre. 

PS. Om du ännu inte har skaffat tvåstegsverifiering till dina konto på sociala medier så är det ett hett tips.

Läs mer