Sök

Klart: Elon Musk har köpt Twitter – toppcheferna sparkas

Twitter

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

”Fågeln är fri”, enligt miljardären.

En lång historia har kommit till sitt slut, eller rättare sagt kanske precis börjat. Miljardären Elon Musk har köpt sociala medier-plattformen Twitter. 

”The bird is free”, skriver Elon Musk som tidigare har lovat att göra Twitter till en utpost för yttrandefriheten.

Enligt källor till Wall Street Journal ska Elon Musk ha inlett sin karriär som ny ägare genom att sparka ett antal personer i bolagets topp, däribland vd:n Parag Agrawal och finanschefen Ned Segal.  Enligt uppgifter till Bloomberg så kommer Elon Musk att tillsätta sig själv som ny vd. 

Den sydafrikanska entreprenören skulle, om så blir fallet, vara vd för Twitter, Tesla och SpaceX samtidigt. 

Även bolagets policychef, chefsjurist och kundchef ska ha fått sparken.

Cheferna ska ha fått bra betalt när de fick lämna. Uppgifter säger att de fått mellan 11,2 till 38,7 miljoner dollar var.

I veckan ska Elon Musk ha dementerat uppgifterna att han kommer att säga upp 75 procent av personalen på Twitter, vilket New York Post rapporterade förra veckan. Det meddelade han personalen på San Francisco-kontoret under onsdagen, enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg.

Den stenrika entreprenören – som nu kallar sig ”Chief Twit” på sociala medier-plattformen – publicerade i onsdags en film där han bär in vad som tycks vara ett handfat på Twitters högkvarter i Kalifornien. ”Let that sink in”, skrev han.

Men vilket Twitter är det som Elon Musk köper?

Mikrobloggen Twitter kämpar för att hålla sina mest aktiva användare engagerade och kvar på plattformen, enligt interna undersökningar som nyhetsbyrån Reuters tagit del av.

De "tunga twittrarna" står för mindre än 10 procent av de totala månatliga användarna men genererar 90 procent av alla tweets och hälften av de globala intäkterna. 

Dokumenten visade även att det sker en förändring i intressen bland de större twittrarna. Kryptovaluta och NSFW-innehåll (alltså naket eller sexuellt innehåll som enligt akronymen inte kan beskådas på jobbet) är de mest växande ämnena. Intresset för nyheter, sport och underhållning minskar bland användarna. Dessa ämnena är de mest eftertraktade för annonsörer.

 

Läs mer