Sök

Köpte padelbolag i fjol – nu är det Everysports ömma tå

Everysport Media GroupMedierPadel

Hannes Andersson, vd Everysport. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Padelsatsningen den huvudsakliga förklaringen när resultatet fick en ordentlig törn.

Att det blåser kraftig motvind för den svenska padeln märks inte minst när Everysport Media Group redovisar sitt resultat för det tredje kvartalet. Det börsnoterade mediebolaget, som driver flera sportsajter, gav sig in i racketsporten förra året genom att köpa upp Every Padel (läs mer om affären i Breakits padelkartläggning här). 

Everysport Group redovisar för kvartalet en omsättning i linje med fjolårets och ett halverat rörelseresultat, 6,6 miljoner kronor förra året har blivit 3,2 i år. Minskade annonsintäkter är en del av förklaringen. Men det är framförallt lönsamhetsutmaningar kopplade till padelbeståndet som gäckar bolaget. Det skriver vd:n Hannes Andersson i rapporten. 

”Det råder fortfarande ett högt utbud av padelanläggningar även om vi börjat se en viss stabilisering av utbud och efterfrågan på den svenska marknaden. Vi arbetar fortsatt intensivt genom att strategiskt utvärdera befintligt innehav för att så snart som möjligt kunna återgå till att fokusera på att utveckla vår kärnaffär och lönsamma tillväxtplan.”

Kvartalet påverkas även negativt av kostnader av engångskaraktär om 1,7 miljoner kronor till följd av det sparpaket som initierades under föregående kvartal. 

Det har varit intensiva veckor för padelsporten. I början av oktober skrev Breakit om giganten We Are Padel, WAP, som blöder 15 miljoner kronor i månaden. Förra veckan stod det klart att elva bolag inom gruppen med totalt 16 anläggningar begärs i konkurs.

Även rivalen PDL Padel United, som backas av artisten Måns Zelmerlöw och tidigare tennisproffset Jonas Björkman, bromsar. Bolaget stänger 15 av sina hallar i Sverige, rapporterade Aftonbladet i helgen. 

I veckan skedde en räddningsaktion i södra Sverige när det insomnade padelbolaget Padel of Sweden väcktes till liv igen, den lokala kedja som sålde sina hallar i Skåne till krisande We Are Padel. Det rapporterade Sydsvenskan i veckan. 

Everysport Media Group omskrevs nyligen i samband med att Paul Fischbein lämnade ordförandeskapet i bolaget.  I oktober kom beskedet att han tar över på vd-posten efter Pernilla Nyrensten i Revolutionrace där han varit ordförande sedan början av 2021.

Läs mer