Sök ikon

Husfoto ligger bakom var fjärde bild på Hemnet – nu vill fotoagenturen utomlands

Alexander Dahlbacka, marknadschef  på Husfoto. Foto: Jana Julian/Husfoto
Alexander Dahlbacka, marknadschef på Husfoto. Foto: Jana Julian/Husfoto

Med fotografer runt om i landet har Husfoto lyckats inta Hemnet.

Nu vill bolaget ut på nya marknader – och räds inte det tuffa läget i ekonomin.

“Vi har kundrelationer med mäklarna, men vi lägger också ett stort ansvar på fotograferna att de ska ha en bra relation med sina mäklare lokalt”, säger bolagets marknadschef Alexander Dahlbacka.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Bostadssajten Hemnet har tagit svenskarna med storm. Som få säkert har missat har till och med ett uttryck för fenomenet att spendera alldeles för mycket tid på sajten etablerats: att “Hemnetknarka”.

Mängder av bilderna som dyker upp på sajten har en sak gemensamt, förutom att det är fotografier på bostäder till försäljning. De kommer från samma källa: bolaget Husfoto. Omkring 25 procent av bilderna, för att vara mer exakt. 

Det menar Alexander Dahlbacka, marknadschef och delägare, av fotoagenturen Husfoto. 

Konceptet är enkelt: Bolaget har flera agenter såväl i Stockholm som ute i landet samt har omkring 160 fotografer anknutna till sig. Husfoto sammanför mäklare med fotografer och sköter faktureringen för bilderna, var på 80 procent av notan betalas till fotografen och bolaget behåller 20 procent av kakan. 

“Det som driver vår tillväxt är att vår modell går ut på att ge så mycket som möjligt till fotografen”, säger Alexander Dahlbacka och tillägger: 

“Vi har kundrelationer med mäklarna, men vi lägger också ett stort ansvar på fotograferna att de ska ha en bra relation med sina mäklare lokalt.”

Under det senaste räkenskapsåret, som sträckte sig från våren 2020 till våren 2021, uppgick bolagets omsättning till drygt 76,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med 64,5 miljoner året innan dess samt 61,7 miljoner kronor ytterligare ett år tillbaka i tiden. 

Sett till resultatet efter finansiella poster landade det på  2 983 000 kronor under förra året, en ökning från 419.000 kronor året innan dess, enligt bolagets årsredovisning.

Ni förbereder för till flera nordiska länder. Hur långt har ni kommit med dem planerna?

“Det är ganska långt gångna planer. Vi för dialog med ett antal lokala aktörer i utlandet om samarbete. Vi har börjat testetablera oss framförallt i Norge men tittar på flera marknader där vi kan hitta likasinnade entreprenörer lokalt".

Bolaget har inte tagit in kapital vid något tillfälle tidigare och enligt Dahlbacka finns ingen avsikt att göra det. Han understryker dock att de inte stänger några dörrar. 

Bostadsmarknaden är inte jättehet och vi går mot bistrare tider i ekonomin. Finns det en risk för att det leder till färre fotouppdrag för er?

“Vår marknad styrs inte av bostadspriserna utan främst av omsättningen, alltså antalet bostäder som köps och säljs. Så länge det finns bostäder som behöver säljas oavsett pris så behöver de fotograferas. Sedan sommaren har antalet sjunkit något, men det brukar reglera sig för folk behöver förr eller senare flytta”, säger Alexander Dahlbacka och tillägger:

“Vi har haft tillväxt i alla 15 år vi har varit igång vare sig marknaden gått upp eller ned.” 

Så du är inte orolig för att ni kan komma att påverkas av osäkerhet i ekonomin?

“Nej, egentligen inte alls. Vi tror bilderna blir ännu viktigare i en tuffare marknad”, säger Alexander Dahlbacka.

I dag är bolagets största ägare Erik Österberg, Gareth Bagley, Fredrik Lindström, Alexander Dahlbacka, Axel von Krusenstierna och Gustav Stegarås. Dahlbacka vill inte kommentera hur mycket respektive ägare äger.

Läs mer