Ju mer beroende ditt företag är av nätverksuppkopplingen desto större blir konsekvenserna vid ett bortfall. Idag handlar det inte bara om att ha en säker uppkoppling för att allt ska fungera och verksamheten ska fortlöpa. Det handlar lika mycket om att ha en god överblick över hela företagets digitala portfölj, vad som händer i ert nätverk och att analysera den data ni får ut. Sven Hansson, Senior Technical Specialist på Tele2, pekar på två begrepp som blivit allt viktigare de senaste åren – visibility och assurance. ”Visibility handlar om en insyn i vad som händer i nätet, och inte bara i den faktiska infrastrukturen utan även hur klienterna fungerar i nätverket och hur användarupplevelsen påverkas. Assurance är ett systemstöd för att automatiskt analysera data som kommer från nätet och i realtid kvalitetskontrollera funktioner i nätverket och på så sätt förbättra användarupplevelsen.” Vill du ha hjälp att kvalitetssäkra ditt företags nätverk? Klicka här. NÄTVERKSUTMANINGAR PÅVERKAR ANVÄNDARUPPLEVELSEN Just användarupplevelsen lyfter Sven Hansson som något du bör ta på allvar. Idag består en organisations nätverk av så många olika typer av hårdvara, appar, klienter och andra delar att det är svårt att manuellt felsöka eller ibland ens upptäcka mindre störningar. Men dessa kan vara nog så irriterande för användaren, eller i värsta fall vara tecken på större problem i nätet. ”Det kan exempelvis vara en applikation som är mindre responsiv än den borde vara. Men var någonstans hittar vi felet; är det i vårt eget nät, är det en outsourcad app eller en ren molntjänst? Felsökningen är ju ofta det som är det svåra och tar tid. Ju mer stöd vi har för att förstå vad som händer desto snabbare kan vi hitta åtgärder”, säger Sven Hansson. > Du vill bara att det ska funka utan fördröjningar. I det moderna företagsklimatet är vi vana att kunna jobba var som helst, när som helst och då kunna ansluta till applikationer, data och medarbetare över hela världen. Det här ställer krav på företagets både it-avdelning och nätverksleverantör. ”Du som användare vet inte längre om applikationen du jobbar med finns i ditt företags serverhall, i ett datacenter i Tyskland eller hos en underleverantör i grannstaden. Du vill bara att det ska funka utan fördröjningar”, säger Sven Hansson. Behöver du hjälp att se över att du har bästa nätverkslösningen för ditt företag? Klicka här. SKAPA ETT FÖRSPRÅNG FÖR DITT TECHBOLAG Arbetsformerna har blivit mer dataintensiva idag, inte minst på grund av att medarbetare oftare sitter på olika platser och alla videomöten som påtagligt ökat i antal. Torbjörn Zars, affärsutvecklare på Tele2, förklarar: ”Det är en dimensioneringsfråga; ditt företags nätverk ska både ha bra täckning och klara en viss kapacitet. Idag är det många bolag som jobbar med tyngre produktioner och filer lagrade i molnet, samtidigt som de ska kunna ha digitala möten utan att det hackar.” Kraven på tillämpningar är idag höga i fråga om anslutningsteknik, dimensionering, redundans och övervakning. Användarupplevelsen behöver matcha de förväntningar medarbetare har på ett modernt techbolag och kundupplevelsen behöver ligga på en lika hög nivå. De företag som inte utvecklar sin infrastruktur i takt med verksamhetens behov riskerar att både tappa medarbetare och kunder, och i värsta fall slås ut. Men genom att se över behoven och inventera den befintliga utrustningen för att hitta förbättringspotentialen kan de flesta organisationer med relativt små medel uppgradera nätverket för att möta de ökade kraven, nu och i den närmsta framtiden. Tele2 Företag erbjuder anpassade nätverks- och säkerhetslösningar för stora och små företag. Klicka här för att få hjälp att hitta rätt lösning utifrån ditt företags behov.