Lulebolaget Future ordering vill göra snabbmaten digital och har bland annat Max och Bastard Burgers som kunder. Nyligen landade bolaget också ett avtal med King Foods, som driver Burger King, och kommer därmed att sköta de digitala beställningarna åt kedjan i Sverige. Andreas Stormvinge är vd och medgrundare för Future ordering, som än så länge har bedrivit en ganska anonym tillvaro i skuggan av sina namnkunniga kunder. Men nu verkar alla pusselbitar falla på plats – åtminstone om man får tro honom själv. “Vi har det självförtroendet att bli standardlösningen för enterprise-bolag i Norden. Sen ser man inte riktigt effekten när man går in på allabolag ännu”, som han själv uttrycker det. Hur det går för Future Ordering idag han däremot hemlighetsfull med. Under 2021 omsatte bolaget 26,5 miljoner kronor (plus 8 miljoner i aktiverat arbete), en liten nedgång från 2020. Resultatet landar samtidigt på minus 10,6 miljoner. Nästa vecka bjuder vi på en längre artikel om resan hittills och hur de ska gå tillväga för att lyckas bli nummer ett. Som veckans SaaS-profil gör vi istället ett nedslag i marknaden där Future ordering-vd:n tror att det blir ett blodbad och varför de inte skulle drabbas. Han talar visserligen en del i egen sak som har valt en annan lösning, men jag tycker att spaningen om konkurrensen är intressant för alla. Om ni tycker att han har fel vill vi gärna ha er take! Och ni som håller med får såklart också gärna höra av sig. För med stigande inflation, höga elkostnader och hyreshöjningar står vi nog inför spännande tider för restaurangbranschen som helhet och för de digitala SaaS-lösningarna som ska ta branschen framåt. Får ni en skjuts när restauranger går in i tuffare tider? “Tuffare tider får restaurangerna att investera i egna beställningskanaler. Det ger högre lönsamhet, effektivare drift och möjligheten att äga kommunikationen och relationen med sina gäster. Så tänker kedjorna”, säger Andreas Stormvinge och fortsätter. “Men bolagen inom foodtech har precis som andra gått ifrån rekordvärderingar och galna SaaS-multiplar till kraftiga och snabba fall. Och jag tror på ett blodbad bland kassasystem och lösningar för digitala beställningar. Riskkapitalisterna kommer inte att putta in pengar i bolag som står utan en plan för att nå lönsamhet. Det kommer att trigga konsolidering.” Andreas Stormvinge menar att de själva drar en fördel av att ha valt att fokusera på en sak, själva beställningsplattformen. För att sedan samarbeta med andra som står för exempelvis hårdvara och integrationer med betalningar och andra system. “När jag pratar med aktörer på den nordiska marknaden har de inte sett att konsolideringen har startat och att de är en del av de här förändringarna. Många tror att de fortfarande kan bygga kassasystem i lilla Sverige utan konkurrens med den globala marknaden. Men jag hade varit väldigt orolig om jag var ett traditionellt kassasystem.” En googling på kassasystem för restauranger ger resultat som Leeroy, Trivec och Ancon. Bolag som alla vill vara en del av att digitalisera restaurangupplevelsen. “Det finns många aktörer i Sverige som försöker göra samma sak i form av kassasystem för den här branschen. Samtidigt som det finns amerikanska jättar, som exempelvis Toast, egentligen flera stycken som har slut på marknad i USA och nu siktar in sig på Europa. Hela foodtech är på väg in i ett plattformskrig.” Och det innebär vad? “Antingen måste man bestämma vad man ska vara bra på och fokusera där. Det är vad vi har gjort, vi har inget kassasystem alls utan erbjuder bara plattformen för beställningar. Eller så måste man genast börja fokusera på att konsolideras för att kanske ha en bättre chans mot de stora aktörerna.”