Den här veckan lanserade mina kollegor Emil Widhagen och Victor Löthner Breakits uppdaterade Scaleup-lista. Och jag har fått höra att de har haft mejlkorgen full av bolag som vill in på listan – men kriterierna var hårda när Sverige 90 hetaste snabbväxare skulle koras. En hel del SaaS-bolag tog sig också in på listan. Hela 19 stycken för att vara exakt. På listan hittar vi både noterade bolag som Upsales och små uppstickare som Learnify och Telness. Vill du studera siffrorna bakom Scaleup-listan i detalj hittar du den här. Och om du vill ha listan på alla bolag med en kort beskrivning om verksamheten – så är det här du ska kika. Från en lista till en annan. Det har hänt saker i SaaS-världen även denna vecka och jag har som vanligt letat fram några av höjdpunkterna som ni behöver ha koll på. VECKANS SAAS-SVEP * Vi börjar med en uppföljning från ett tidigare SaaS Brief där jag intervjuade 84Codes marknadschef Lovisa Johansson om hur bolaget lyckades bli nördarnas favorit. Då hade jag ännu inte lyckats få tag i snabbväxarens siffror för 2021 – men visste att bolaget var väldigt (väldigt!) lönsamma. Nu har jag lyckats få tag i siffrorna och 84Codes grundare Carl Hörberg. Omsättningen landade på 197 miljoner och resultat före skatt på 117,8 miljoner kronor. Än så länge är bolaget finansierat helt utan riskkapital. Något Carl Hörberg tänker fortsätta med, eller “så länge som jag tycker att det här är kul så är dörren nog helt stängd”, som han förklarar det. Han tycker också att fler borde tänka på samma sätt. “Många bolag i den här branschen kräver väldigt lite kapital. Det krävs en laptop och egen kunskap. Många kan börja där och bygga en MVP (en enkel produkt för att visa att konceptet fungerar reds.anm.), se om det flyger och jobba därifrån om man inte bara tänker på tillväxt”, berättade Carl Hörberg. * Sajten Protocol bjuder på intressant läsning om hur nischade SaaS-bolag som Toast, Procore och Veva sätter press på jättar som Microsoft och Salesforce – och tvingar dem att följa efter med sina nischade lösningar. Om du är intresserad av mjukvarumarknadens skifte från breda horisontella lösningar till specialiserade vertikala produkter så är det här en djupdykning som täcker det mesta. “En av utmaningarna med vertikal programvara är att du måste hitta djupa vertikaler som har den rätta potentialen, för annars kommer du bara att begränsa storleken på marknader du kan gå till", säger Wyatt Jenkins, senior vice president of product på Procore i artikeln. * Syncro var gigg-bolaget (då Gigger) som blev SaaS-förvärvare. Det noterade bolaget meddelade under fredagen att vd:n Magnus Winterberg fick lämna sin post. In klev istället styrelseordföranden Ebbe Damm. Han ersätts i sin tur av Ronnie Elenius. En klassisk chefsrockad alltså. * Tyska Sastrify är en upphandlingsplattform för SaaS-tjänster. I veckan meddelade bolaget, som hanterar över 3.000 applikationer på plattformen, att de skulle lansera i Norden. ”Även om vi nordbor är kända för att vara ärliga och rakt på sak finns det utrymme för förbättringar när det gäller att förhandla kontrakt. Därför anser vi att den rätta tiden att gå in på marknaden i Norden är nu”, sa Oscar Forsberg, som är affärsutvecklingschef i Norden, om lanseringen. Även om de ska börja satsa i Norden nu så har de redan idag kunder som Pleo och HappyOrNot. * När jag frågade min kollega Emil Widhagen om hans snabba tankar kring SaaS-bolagen på Scaleup-listan lyfte han fram att: 1. Dom flesta går med förlust med några få undantag. 2. Ett undantag är 46elk som också växer med 44 procent. 3. Getaccept växer snabbast av SaaS-bolagen med 104 procent, före Teamtailor och Mentimeter. 5. Det är ungefär samma fördelning av SaaS-bolag, men något färre än under fjolåret.