Digitala plattformen iFrid ska göra det enklare att sköta om farmors grav – på distans

Glenn Roswall och Johan Sanfridsson.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

”Gör vi inte det här rätt så har vi ingen affär”. Det säger en av grundarna bakom iFrid – bolaget som genom sin plattform erbjuder digital gravvård.

Enligt iFrid är man först ut på en marknad som ännu inte konkurrensutsatts och där potentialen är enorm.

Döden, döden, döden. Mantrat ska sägas för att få ämnet ur världen innan man djupdyker i det världsliga och vardagliga. Men nu ska det faktiskt handla om döden och en helt ny tjänst som ska underlätta för anhöriga att sköta om familjens gravplatser. 

Det helt nya bolaget heter iFrid och har grundats av Johan Sanfridsson och Glenn Roswall. Affärsidén bygger på en databas som har samlat nästan alla gravplatser i Sverige. Genom iFrids plattform kan privatpersoner söka upp en avliden släkting eller vän och beställa olika tjänster som håller fint vid gravstenen.

En av dessa tjänsterna är Blommograv som innebär att en bukett och ett tänt ljus kan placeras vid graven till exempel vid en högtidsdag. Bolaget har ett samarbetsavtal med runt 600 florister runt om i landet. Efter leveransen tas ett foto på blommorna och ljuset som skickas till kunden, ett kort som kan delas på sociala medier eller i syskongrupper, berättar Johan Sanfridsson. 

Han säger att iFrid har en helt unik position på grund av databasen. 

”2012 försökte Interflora att leverera blommor till graven, men gjorde det utan databas. Det gick som det gick eftersom kunderna inte vet farmors gravnummer. Det vet inte i vilket kvarter hon ligger. De vet bara vad kyrkogården heter, om ens det.”

”Vi har vänt på sökflödet. Man söker på personen först och kopplar sedan på de tjänster som behövs.”

Förutom snittblommor och ljus kan kunder även beställa stentvätt och – via en abonnemangstjänst och ett samarbete med Plantagen – en ovanbäddplantering som håller sig fin och grön hela året tack vare tåliga taklökar. 

Enligt Johan Sanfridsson så erbjuder iFrid ett tredje alternativ till att själv sköta om graven eller lämna det hela till kyrkovaktmästaren, vilket är en skyldighet om graven ska få stå kvar i många decennier. 

Det behöver inte vara en obehaglig överraskning om graven sköts om eller inte, säger han.

”Det är ofta så mycket fokus på begravningen men vi har saknat en tjänst som tar hand om allt efteråt.”

I ett år har Johan Sanfridsson och Glenn Roswall arbetat dag och natt med iFrid. I söndags var det dags för lansering, ett par veckor innan Alla helgons dag när kyrkogårdarna traditionsenligt lyses upp med ett hav av gravljus. 

”Kan ta en stor bit av marknaden”

På ett års sikt hoppas bolaget att ”affären sitter” med tusen sålda abonnemang för planteringar respektive stentvätt. Blommograv är svårare att bedöma, alltså att räkna ut hur många som vill buda en bukett till mormors grav eller där den första kärleken ligger begravd. 

Det handlar om enormt många logistikflöden och bra samarbetspartners, säger iFrid-vd:n.

”Jag hoppas att alla logistikflöden sitter och att tjänsten tas emot. Sedan hoppas jag att vi har knutit avtal med en stor begravningsentreprenör, så att ett skötselavtal ingår redan då.” 

Johan Sanfridsson hoppas också att iFrid har gjort sin hemläxa rätt och läst av marknaden korrekt. 

”Gör vi det här på rätt sätt så kan vi ta en stor bit av marknaden, som är enorm.”

Men vad måste man tänka på när man lanserar en digital tjänst så nära kopplad till döden och saknade och sörjda släktingar?

Frågan har många svar. Ett handlar om att inte marknadsföra sig hur som helst, och definitivt inte för mycket. Ett annat handlar om sköta allt med respekt.

”Alla våra samarbetspartners har skrivit på vår code of conduct. Det handlar till exempel om hur man rör sig på en begravningsplats. Do’s and don’ts. Det handlar om vördnad och det är A och O för oss. Vi har ingen affär om vi inte sköter det här på rätt sätt.”

Läs mer