Sök

Bonnier stärker greppet om Acast – köpt för miljoner och blir störst

AcastBonnierpodcast

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Poddbolaget Acast bara faller och faller på börsen.

Men det finns en storköpare – Bonnier Venture. Ny statistik visar att Bonnier ökat rejält under september.

"Bolaget har en unik position", säger Jonas von Hedenberg på Bonnier.

Bonnier Venture, som tidigare hette Bonnier Growth och som är den familjeägda mediekoncernens satsning på startups och nya bolag, har varit delägare i Acast ända sedan 2015

Innehavet utökades i februari i år med cirka 7,5 miljoner aktier efter att aktien gått ner nästan linjärt sedan börsnoteringen i början av sommaren 2021. Därefter ägde Bonnier drygt 12 procent.

Acast-aktien har fortsatt ner och nu har Bonnier slagit till igen, visar ägardatatjänsten Holdings senaste uppdatering. Innehavet har utökats med lite mer än 4 miljoner aktier, en investering på cirka 35 miljoner kronor om man utgår från snittkursen under månaden.

Ökningen innebär att Bonnier äger drygt 26 miljoner Acast-aktier, eller 14,4 procent av aktierna, enligt Holdings. Bonnier har därmed gått förbi riskkapitalisterna Alfvén & Didrikson i ägarlistan och är numera största ägare.

Acast har haft en tuff resa på börsen sedan noteringen juni 2021. Teckningskursen i introduktionen var satt till 38 kronor i somras. På måndagen stängde den strax över 7:50, bara några ören över de lägsta nivåerna sedan börsintroduktionen.

Den omilda behandlingen av aktien gjorde att undertecknad i en tidigare text undrade varför nästan ingen gillar bolaget som driver en plattform som kopplar ihop poddare med annonsörer.

Acast omsatte 614 miljoner kronor under första halvåret, motsvarande en tillväxt på 45 procent. Ebitda-resultatet låg på -166 miljoner kronor. Acast berättade nyligen om ett åtgärdspaket som ska sänka bolagets kostnader. 

Breakit fick under morgonen tag på Jonas von Hedenberg som är “Investment Director” på Bonnier Venture. 

“Vi är långsiktiga i Acast och vi tycker det är ett väldigt fint bolag. Då finns det en anledning att öka vår position”, säger han om Bonniers ökning under september.  

Inte så många andra verkar tycka att det är en fint bolag av aktiekursen att döma. Varför tror du att det är så?

“Det handlar om det allmänna makroklimatet och hur teknikaktier generellt har handlats på börsen. Där hittar du svaret, tror jag. Om man har en långsiktig inställning, som vi har, då kan man ha en annan syn på det. Sedan kanske inte folk förstår storheten med bolaget än”. 

Storheten med bolaget menar du? 

“Ja, bolaget har en unik position, podcastformatet är jättespännande, och att bygga en helt ny mediakanal tar tid. Det är bara se på tiden som man spenderar på att lyssna på podcast. Då ser man hur underpenetrerad det är sett till annonsering. Då kan man dra paralleller till printmedia, hur lång tid det tog för annonspengarna att flytta sig från det analoga till det digitala”, svarar Jonas von Hedenberg. 

Du menar att pengarna flyttar sig långsamma är vad publiken gör? 

“Ja, så har det varit för många andra kanaler tidigare”.

Det är inte omöjligt att den här ökningen väcker något slags hopp om att Bonnier kommer att köpa hela rubbet - vad säger du om det? 

“Nej, det ligger inte i korten”, svarar Bonnier Ventures investeringschef. 

Gäller det oavsett hur billig aktien blir? 

“Det kan jag inte kommentera”. 

 

Läs mer