Veckans SaaS Brief: Allt från SaaS Summit

WorldfavorAutomileSaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Sveriges skarpaste SaaS-hjärnor samlades på Cirkus i Stockholm. Vi har fångat upp snackisarna från SaaS Summit.

Den här veckan var det verkligen inte några problem att samla ihop material till nyhetsbrevet. Jag gissar på att många av er som läser det här brevet besökte Breakits event SaaS Summit i onsdags – och att ni som inte var där ändå har hört mig tjata om det i veckor.

Det var ändå värt lite tjat tycker jag. För oj vilket innehåll det bjöds på. 

Jag har samlat höjdpunkterna från dagen i notiserna här nedan, liksom det vi missade ute i världen när vi stängde in oss på Cirkus tillsammans. Men innan vi går vidare till notiserna så tänkte jag gå lite djupare in på de många lärdomar om att bygga team som Worldfavor-medgrundaren Frida Emilsson bjöd oss på under dagen. 

Hon klev ut på Cirkus scen för att berätta hur Worldfavor arbetar för att alla ska lyckas ro åt samma håll. 

Några av råden var gamla klassiker som att anställa människor som är bättre än dig själv och att låta dem göra sitt jobb själva, att inte kompromissa på företagets kultur och att pengar och belöningar inte är lika viktigt som att känna ett syfte med sitt arbete.

De fem huvudnycklarna som Worldfavor arbetar med är: 

1. The Tribe, det är ett lite Silicon Valley-töntigt ord, som syftar till människorna i bolaget. Men som fokuserar både på att ta reda på vad grundarna verkligen står för och tycker är viktigt, men också vad som behöver kompletteras. Dessutom vikten av att göra en grundlig kontroll av vilka som faktiskt anställs och hur deras personlighet passar in i kulturen. Det handlar alltså om att tydligt definiera kulturen i bolaget och att inte gå på magkänsla. Men också att följa upp vad bolagets kultur är och ska vara över tid (de gjorde sin 2.0-version när Worldfavor var omkring 30 anställda).

För att hitta rätt personer har Worldfavor en rekryteringsprocess som ser ut enligt bilden nedan: 

Stort fokus på personliga möten alltså.

2. Syftet. Som ett bolag inom hållbarhetsområdet är det lätt att tänka sig hur Worldfavor ganska enkelt kan säga att de har ett viktigt syfte. Men alla bolag har ett syfte, konstaterar faktiskt Frida Emilsson. Så hur förstärker man sitt syfte? 

Genom konstant repetition. Att ha det som ett viktigt ämne i intervjuprocessen och genom att prata om det när man arbetar. Man repeterar det i företagsmöten, teammöten och andra utrymmen där man möts tillsammans. Även grundare och chefer behöver få utrymme att påminna sig själva om syftet. 

3. Ledarskapet. Den här punkten var något av en lågoddsare. Utöver ledarkvalitéer ska det finnas en passion att leda, en förmåga att inkludera teamet, leda med exempel och att vara transparent. Vi får nog be Worldfavor-medgrundaren att gå lite mer på djupet här någon gång.

4. Välmående och balans. Här kommer det istället mer konkreta tips för att hantera stress och anställda som inte mår bra. Frida Emilsson utgår ifrån en period under pandemin när bolaget växte med många nya människor, nya roller och oklara ägandeskap. 

Den gemensamma nämnaren var inte att den anställda jobbade väldigt många timmar eller mer än andra. Istället var det kombinationen av en bred roll och otydliga förväntningar – hos en person med hög ambition som försökte lappa för många hål. 

“Väldigt ambitiösa och drivna personer måste ofta coachas i att tagga ner och välja bort. Och låta saker fungera ändå istället för att försöka göra mer”, säger hon.

5. Leken. Ha kul, ge utrymme att vara sårbar och lyft varandra.

Det var tipsen i grova drag, helt rätt eller bara fel? Mejla mig om ni har hittat er alldeles egna och speciella metod för att lyckas med kulturen på arbetsplatsen!

Här är nyheterna från veckan.

Veckans SaaS-svep

  • Är ni nyfikna på vilka bolag som blev utnämnda till Årets SaaS-bolag, Årets SaaS-raket och Årets SaaS-nykomling i år? Vi har hela listan på bolagen som ni ska skicka era gratulationer till.
     

  • Jens Nylander grundade det digitala körjournals-bolaget Automile en gång i tiden. Sedan sålde han bolaget till konkurrenten Abax. Nu planerar han att gå vidare och starta någonting helt nytt. Exakt vad han Jens Nylander skulle göra efter Automile har vi inte lyckats dra ur honom – men i Breakits podcast får vi en hint om vad han ska göra.

    Tills dess kan vi istället bjuda er på några smaskiga detaljer från försäljningen. Planen var egentligen inte att sälja bolaget.

    “När vi väl hade vänt bolaget till lönsamhet insåg vi att VC-kapital inte längre passade för oss. Då vände vi oss till investmentbanker för att börsnotera bolaget. Det var ju en riktigt het börs då. Men investmentbankerna har väl svårt att hålla tyst, så det där läckte ut. Och då började vi i stället få bud på bolaget”, berättade Jens Nylander på SaaS Summit.

    När Breakits medgrundare Olle Aronsson pressade Automile-grundaren på mer detaljer efter att han klivit ned från scenen berättade han också att en börsnotering där och då säkerligen hade gett en bättre värdering.

    “En börsnotering 2021 hade förmodligen varit bättre för bolaget sett till värdering där och då. Men jag trodde inte att värderingsnivåerna skulle hålla. Och det ser vi ju nu att de inte har gjort heller. Det är slakt på börsen.”

    Enligt Breakits uppgifter betalade Abax cirka 1 miljard kronor för Automile.

     

  • Techcrunch konstaterar att det har varit förvånansvärt få uppköp i SaaS-branschen trots slaktade värderingar. De bjuder på en djupdykning i affärerna som har gjorts i år (såklart med ett internationellt och framförallt amerikanskt fokus). Som ni hittar bakom betalvägg här.
     

  • Alva Labs deltog på SaaS Summit, men skickade också ut en helt egen nyhet dagen efter. Det visar sig att bolaget gjort förändringar i toppen, där styrelseordföranden Christoffer Norman kavlar upp ärmarna för att bli operativ chef i bolaget. Han ligger också bakom förvärvet av Devskills som presenterades i samma veva.

    Det är ett relativt litet bolag som köps upp, men markerar en satsning från Alva Labs mot rekrytering av utvecklare. Devskills har nämligen tagit fram en teknik för att testa personers kunskaper i programmering.

     

  • På SaaS Summit diskuterade breakits Stefan Lundell finansiering, investeringar, värderingar och lån med Oxx-investeraren Ingrid Bonde Åkerlind och Flat Capitals Hanna Wachtmeister. Det var ett samtal med många svängar mellan hur bolag skulle finansiera sig och vikten av att kapa kostnaderna. Helt enkelt ett samtal som var svårt att återge rättvist i en artikel.

    Min kollega Emil Widhagen har ändå fångat upp guldkornen från panelen där jag i brevet bjuder på Ingrid Bonde Åkerlinds perspektiv på hur värderingsmultiplarna har påverkats.

    “Vissa bolag är väldigt påverkade och vissa är inte alls det. Till exempel har vi sett att olika klimat-SaaS-bolag klarat sig väldigt bra. Det är svårt att säga exakt hur värderingsmultiplarna har påverkats för privata bolag, men kanske är de omkring 30-50 procent ned”, menade hon.

     

  • Jag valde också att lyfta upp panelen här ovan för att kunna gå vidare med att konstatera att lånefinansiering för SaaS-bolag är hett just nu. Det är förvisso inte helt främmande att finansiera verksamheten med lån, men just nu ser vi många utmanare på området och SaaS-bolag är attraktiva kunder.

    Den här veckan kunde vi bland annat berätta om Float Capital som har fått in 1 miljard kronor att låna ut till bolag i Sverige.

    Artikeln är en del i Breakits djupdykning inom lånefinansiering som ni hittar fler artiklar om här.

Läs mer