Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Jocke och Jonna är mäktigast i sociala medier (igen) – och här är oväntade andraplatsen

Några av Sveriges mäktigaste profiler i sociala medier. Foto: Press

En ohotad duo på toppen och ett visst parti som kvalar in på topp tio. Här är de mäktigaste i sociala medier-Sverige just nu, enligt Maktbarometern.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

För sjätte året i rad rankar Medieakademin de personer eller grupper som har allra störst genomslag i sociala medier på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Nytt för i år är att även Tiktok är med i mätningen.

Föga förvånande kommer Joakim och Jonna Lundell i topp vad gäller att engagera mest i Sverige. Det äkta paret driver tillsammans Youtube-kanalen “Familjen Lundell” som har över en miljon prenumeranter. En något oväntad (eller?) nyhet är att Sverigedemokraterna petar ner Therése Lindgren från andraplatsen.

Jocke och Jonna har skapat en relation till sin publik under många år som ju är väldigt speciell. De har liksom växt upp framför den. Blottat varje sår och läkt samman med sin publik. De har också lyckats förnya sig själva gång på gång. Från pranks, till vlogg, till tv-format, till långfilm som är det senaste”, säger Johannes Gustavsson, som sitter i Medieakademins styrelse och till vardags arbetar på influenceragenturen Infly, till Breakit.

Joakim Lundell är på förstaplats även vad gäller Instagram, där han har en miljon följare. Frun Jonna återfinns först på plats sex. På plats nummer två kommer Lucas Simonsson, en del av JLC, som gjort en raketresa på plattformen där han idag har 850.000 följare. Stora miljoninfluencers som Bianca Ingrosso, Janni Olsson Delér eller Linn Löwes, uteblir från topp 50. Felix "Pewdiepie" Kjellberg, Sveriges absolut största, återfinns först på plats 30.

På Twitter byter förre utrikesministern Carl Bildt och riksdagsledamoten Hanif Bali plats med varandra, där Carl Bildt går vinnande ur striden.

LÄS MER: Emanuel Karlsten: Förlorar stora influencers följare när de stöttar högerpartier?

Nytt för i år är att även Tiktok är med i rankningen. Den mäktigaste tiktokaren i Sverige heter just nu Emil Henrohn, en humorkreatör med 507 300 följare. På plats nummer två kommer Kevin Bang med 671 600 följare. En kvinna kommer först på plats 8 – Helan Shabani. Därefter Astrid Nordin på plats 12.

Varför är det så få kvinnor på Tiktok-listan, tror du? 
"Det är en fråga som vi får återkomma till. Om vi får spekulera kan vi efter att ha gjort en könsfördelning av de olika plattformarna se att till exempel Instagram domineras av kvinnliga konton. Med det sagt har vi mycket data som vi kommer fortsätta analysera.”

Det enda varumärket som kommer med på topp 30 är Merch Sweden, som Breakit tidigare har intervjuat.

“Det är väldigt tydligt att bilden av Tiktok som många har – en plattform med dansande 12-åringar – inte stämmer. Här finns en blandning av underhållning och humor, intervjuer på stan, matlagning och bakning. Under valrörelsen har även partiledare nått ut genom influencers på topplistan, såsom Gingerjompa, Tiktokchrille och Juridiksam. Vi hittar också stora och etablerade medier som Aftonbladet och Expressen. Långt från flossande pre-teens helt enkelt.”

Är ni förvånade över något på listan? 
“Vi har kunnat både bekräfta och kunnat avfärda några av de saker som har varit föremål för debatt, inte minst under valrörelsen. Vi ser till exempel att Tiktok, åtminstone på topplistan, inte har den högerprofil som vissa debattörer och medier har påstått. Den högervridningen finns snarare på de ‘gamla’ plattformarna.”

LÄS MER: Stor guide: Så går du viralt på Tiktok – hetaste tipsen (alla kan nå stjärnstatus!)

Maktbarometern listar de 30 största kontona på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube. Placeringarna räknas fram genom viktning av olika datapunkter, där antal % svenska följare väger tungt. Eftersom Tiktok är en ny plattform har Maktbarometern valt att inte räkna med detta i totallistan, där de presenterar Årets Makthavare.

Maktbarometern är framtagen i samarbete med företaget Tenfifty. Analysarbetet är gjort av Medieakademins Emanuel Karlsten, Beata Jungselius, Gustav Martner, Johannes Gustavsson, Anna Kuylenstierna, Henrik Ekengren Oscarsson, Jonas Ohlsson och Julia Agha.

Läs mer