Holy Comms växer och rekryterar från fintech: “Startups behöver marknadsföra sig för att överleva i kristider”

WrebitHoly CommsStartups

Lisa Kruse, grundare av byrån Holy Comms, med flera startups som kunder. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Reklambyrån Holy Comms har gått från 0 till 20 miljoner och 35 medarbetare på bara tre år. Bland kunderna finns techbolag och startups som köper kommunikationstjänster via abonnemang. I kristider med pressade budgetar upplever ägarna ökat tryck.

“Förfrågningarna från startups har ökat den senaste månaden”, säger grundaren och strategen Lisa Kruse, som dessutom rekryterar chefer från fintech.

De äkta makarna Lisa och Fredrik Kruse har en bakgrund inom reklam och rekrytering. Tillsammans såg de ett hål på marknaden – när de stora reklambyrådrakarna arbetade med dyra lösningar och helhetskoncept så ville de starta en byrå som skulle erbjuda möjligheten till flexibla månadsabonnemang. Vilken typ av marknadsföring ett företag behöver ändras nämligen över tid. Framför allt i tider av kris.

När Holy Comms bildades under 2019 var det bara några månader innan pandemin drog igång. Andra reklambyråer drabbades hårt av att marknadschefer på stora bolag drog i handbromsen kring sin marknadsföring, medan Holy Comms såg behovet av mindre tjänster öka. De hade hittat sitt hål i MaaS (marketing-as-a-service) med inspiration från techvärlden.

“Tech har alltid utmanat konventioner, medan kommunikationsbranschen är livrädd för förändring. Vi ville göra det möjligt för fler företag, oavsett storlek, att driva en bra kommunikation mot sina kunder. Då krävs en annan struktur och nya synsätt, som de gamla rävarna saknar. Vi är inte särskilt intresserade av att efterlikna de gamla byråerna”, säger grundaren och vd:n Fredrik Kruse till Breakit.

Plockar chef från Wrebit

Det visar sig att de även har gynnats efter pandemin i och med att det stökiga ekonomiska läget kvarstått, och mynnat ut i en lågkonjunktur. Holy Comms har gått från en omsättning om 3,5 miljoner kronor första året till att stänga det brutna räkenskapsåret i juli 2022 på 20,5 miljoner kronor. De har sedan start kunnat plocka ut vinst. Under nästa räkenskapsår räknar bolaget med att nå 30 miljoner i omsättning.

Nu rekryterar man även från fintech-världen. Björn Kapstö blir ny kommersiell chef. Han kommer närmast från SaaS-bolaget Wrebit, där han hade motsvarande roll, och var dessförinnan på H&M, Orrefors och Kosta Boda.

Lisa och Fredrik Kruse, tillsammans med nyrekryteringen Björn Kapstö. Foto: Press​

”Det är oerhört kul att få jobba på Holy Comms som vill förändra en traditionell bransch. Jag ser stora likheter i hur i redovisningsbranschen var innan, där Wrebit var drivande i att digitalisera och effektivisera arbetet för redovisningsbyråer för att de skulle kunna få lönsamhet även mot mindre bolag”, säger Björn Kapstö i en kommentar.

Holy Comms arbetar med så kallade “credits”, där kommunikationstjänsterna är olika mycket värda. En kort film kan till exempel vara värd tio credits, medan en avancerad film, som tar en vecka att göra, kan kosta 40. Idag erbjuder bolaget tjänster inom sex olika områden.

“Målet har varit att bli en one stop shop så vi har plockat in alltifrån pr-konsulter och filmare till kampanjspecialister och medieköpare. De flesta av kunderna börjar med att köpa pressreleaser, och går de bra så vill man maxa och lyfta samma budskap i en film.”

Enligt Lisa Kruse har Holy Comms den senaste tiden arbetat hårt med att automatisera sina processer och bygga produkterna till att bli ännu billigare.

“Det ska inte behöva vara så mycket krångligare att sälja kommunikationstjänster som produkt än någon annan lösning.”

Stora som små kunder

Idag är kunderna över 110 stycken och bland dessa finns framför allt många startups och scaleups som exempelvis SaveLend, Jobylon, Insurely och Petgood. Men man har även signat större bolag som Apotek Hjärtat, 7Eleven, Pressbyrån och Cervera.

“Det startups har gemensamt är att ingen har råd att ha alla specialister på plats – det gäller även de med stora inhousebyråer. Plötsligt behöver de en animatör, men inte på heltid, och då blir vi ett stöd till bolagen.”

Holy Comms har sett förfrågningarna på tjänsterna gå upp de senaste månaderna, efter krig och inflation.

“Startups behöver marknadsföra sig för att överleva under kristider. Då står vår bransch med låst dörr, där byråerna är vana vid att sälja på sina sätt. Något som brukar kosta 30.000 kronor kostar 5000 hos oss. Vi har inte heller någon uppstartsavgift, medan andra kan ta en kvarts miljon. Många små bolag har inte dem pengarna.”

Lisa Kruse och gänget på Holy Comms är inte de enda som arbetar efter abonnemangsmodellen. 

“De nya spelarna är ofta nischbyråer med liknande upplägg och kort uppsägningstid. Men de är ofta nischade inom exempelvis CRM eller SEO. Kunder behöver mixen och att snabbt kunna byta tjänster.”

Vad upplever ni för utmaningar framåt?
“Det klassiska, att själva gå från startup till scale up. Vi har lärt oss att vi behöver ha betydligt fler processer på plats och vara mer tydliga med kunder och medarbetare”, säger Lisa Kruse.

Läs mer