Nu kan du köpa enskilda artiklar – Breakit lanserar ny betallösning tillsammans med Sesamy

BreakitSesamy

Måns Ulvestam och Karl Rosander, Sesamy. John Boman, produktägare Breakit.

Breakit

Breakit

Breakit växer – och det gör även vår premiumsatsning.

Kartläggningar, djupgående reportage, granskningar, avslöjanden, knivskarpa analyser – vi fortsätter satsa stort på vår premiumaffär med fokus på tung, matig och initierad journalistik för våra prenumeranter.

Men: vi vill även öppna upp för fler att få tillgång till vårt premiummaterial. Vi har fått feedback från delar av målgruppen om att kunna köpa en artikel, utan att bli prenumerant. 

Så idag lanserar vi en ny tjänst. Tillsammans med Sesamy kommer Breakit nu erbjuda styckköp på delar av vår premiumjournalistik, som en unik satsning för att ge fler tillgång till vårt material om tech-Sverige och det nya näringslivet.

"Idag är vi stolta och glada över att lansera enstaka artiklar som ett komplement till vårt prenumerationserbjudande. Det här nya sättet att hitta nya intäkter för att tillgängliggöra premiuminnehåll till en bredare publik stämmer väl överens med vår feedback från användare och vår långsiktiga produktstrategi”, säger John Boman, produktägare på Breakit.

“Vi vill att fler ska kunna ta del av vår matiga premiumjournalistik och samarbetet med Sesamy sänker tröskeln för alla som är nyfikna på Breakit, men som ännu inte bestämt sig för att bli prenumeranter", säger Matilda Andersson, tf chefredaktör Breakit.

"Våra stora kartläggningar och matiga rapporter kommer dock även fortsättningsvis endast vara tillgängliga för våra premiumanvändare. För den som läser Breakit ofta och vill få tillgång till allt kommer det fortsatt löna sig att prenumerera”.

Vad är Sesamy? 

Sesamy lanserades 2021, av Acast-grundarna Måns Ulvestam, Karl Rosander och Markus Ahlstrand, med syfta att göra digitalt premiuminnehåll tillgängligt för fler – genom att göra det möjligt för användare att styckköpa istället för att binda upp sig på abonnemang. 

Tidigare har fokus legat på poddar, ljud- och e-böcker där samarbetet med Breakit nu utgör premiären för att även satsa på premiumjournalistik. 

”På Sesamy tror vi att när en användare inte väljer att teckna en digital nyhetsprenumeration så tyder det verkligen inte på bristande vilja att betala för tillgång till kvalitetsjournalistik – en grundsten för varje levande demokrati”, säger Måns Ulvestam, vd och medgrundare av Sesamy.

Han fortsätter:

"Tvärtom, det prenumerationsdrivna återupplivandet av premiumjournalistik innebär att det fortfarande finns en hög efterfrågan på enstaka köp av artiklar från användare som inte har kunnat få tillgång till det här alternativet förrän nu. Vårt uppdrag är därför att arbeta med kända förlag som Breakit för att utöka vårt erbjudande till alla konsumenter och driva inkrementella intäkter för att stödja ytterligare tillväxt inom låst kvalitetsjournalistik”.

Karl Rosander, styrelseordförande och medgrundare av Sesamy, tillägger: "Med betoning på att driva uthålligt läsarenagemang genom enstaka köp, kommer Sesamys teknikdrivna tillvägagångssätt för att skapa intäkter på journalistik också försöka odla nya läsekretsar som kommer från yngre generationer som är villiga att investera i rapportering som lämnar en djupgående inverkan på dem under de kommande åren.”

Så hur funkar det?

Du som är premiumprenumerant på Breakit kommer fortsatt kunna ta del av allt vårt premiuminnehåll – från kartläggningar till analyser, när du vill hur mycket du vill. Men du som är trogen Breakit-läsare men som ännu inte blivit prenumerant kommer nu kunna prova på delar av vårt premiuminnehåll genom att styckköpa utvalda artiklar med Swish, Klarna eller Apple Pay, direkt i artikeln.

Kartläggningar och rapporter kommer fortsatt vara exklusivt för våra prenumeranter.

Och det bästa av allt är att tjänsten redan är uppe – här kan du bli en av de första att styckköpa en premiumartikel (spännande va!).

Läs mer