Veckans SaaS-svep – här är hetaste nyheterna

Soundtrack your brandVismaSaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det blir som vanligt både nyemissioner och uppköp, men även en konkurs.

Att det har blivit tuffare tider för techbolag blev tydligt redan när de första varslen började komma i våras. Viljan att slänga pengar på dyrköpt tillväxt var helt enkelt inte lika stor längre. Det påverkade mängder av bolag som tvingades att skära ned på personalen i försök att nå lönsamhet i sin affär. 

Den senaste veckan har den som hänger med i Breakits bevakning också sett flera konkurser och rekonstruktioner i bolagen som vi bevakar. 

Där vi inte har sett så många nedskärningar, konkurser eller rekonstruktioner än så länge är i SaaS-bolagen (men jag har ett exempel i notiserna). Ni får gärna tipsa oss om ni har koll på några kollegor som har det tufft just nu. 

Någon som inte verkar känna av de tuffa tiderna är veckans SaaS Profil. Den här veckan har jag pratat med Lovisa Johansson som är marknadsföringschef på doldisen 84Codes. Ett bolag som jag erkänner att vi har missat att ha med i SaaS-rapporten både i år och tidigare. 

Det bolaget kan ni läsa mer om här!

I den här artikeln blir det som vanligt SaaS-notiser från veckan som gått.

Veckans SaaS-svep

  • Elin Lütz och Jonatan Dykerts startup Ripe hade inga problem att få in pengar i deras pre-seed-runda på 20 miljoner kronor. Elin Lütz menade att det köptes mjukvara som aldrig förr – och att de inte såg någon oro för att säljorganisationerna skulle vara något som deras kunder sparade in på. Tjänsten ska göra det enklare att arbeta med produktdriven tillväxt, det som brukar kallas för product-led growth, och investeringen kom framförallt från riskkapitalbolagen Alliance och Earlybird.
     
  • Det har också skett affärer i veckan. Jätten Visma berättade i måndags att de skulle buda 728 miljoner kronor på norska House of control, ett bolag som är noterat på Oslo Euronext Growth. Bolaget erbjuder mjukvara för kontraktshantering och IFRS 16-efterlevnad och har kunder i hela Norden. Senast den 7 oktober ska budet lämnas. Computer Sweden har nyheten.
     
  • En mindre affär är den mellan Cooach, som erbjuder stödtjänster inom områden som redovisning, HR och juridik, och digitalbyrån Business Reflex. Den förstnämnda köper upp den andra i affären som ni kan läsa mer om hos Resume.

    “Vår affärsidé är att hjälpa scale-up bolag med de vanliga tillväxthinder som finns. Det gäller oavsett om det är en grundare som blivit en flaskhals, att man har svårt att rekrytera eller har fastnat i interna processer”, säger Carl-Fredrik Morander, vd och grundare av Cooach till sajten.

     
  • Soundtrack your brand-bossen Ola Sars älskar att visa slides och nyckeltal när man pratar med honom. Något vi vanligtvis uppskattar att få ta del av, ju fler siffror desto bättre brukar jag säga. Nu har Ola Sars delat några punkter på Linkedin som ska fungera som en summering för bolaget – där jag tycker att det kan vara värt att lyfta fram några. Resan har varit allt annat än spikrak för musikbolaget (så sent som i år tvingades de till en kontrollbalansräkning), men nu ska de årligen återkommande intäkterna i bolaget ligga på 22 miljoner dollar, vilket översätts till omkring 246 miljoner kronor idag. Bolaget ska också vara live på 75 marknader, även om USA står för 45 procent av intäkterna.
     
  • Jag nämnde i inledningen att vi faktiskt hade uppmärksammat ett SaaS-bolag som hamnat i trubbel. Det var den nystartade jämförelsesajten Bencha, som startades av Amanda Thorén med syfte att göra klädbranschen mer transparent inom hållbarhetsfrågor. Nu har grundaren tvingats sätta sitt bolag i konkurs.

    “Det känns verkligen jättetråkigt”, sa en medtagen Amanda Thorén när vi ringde upp henne.

    Bara fyra månader tidigare skrev vi om bolagets nya pengar och planer om att ta in ytterligare kapital.

Läs mer