Pinterest köper svensk startup - grundaren får topptjänst

Breakit - Pinterest köper svensk startup - grundaren får topptjänst
Evan Sharp, medgrundare Pinterest och Daniel Nordh, grundare Curator. Foto: Press
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Svensk doldis bakom affären som offentliggjordes i natt.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Daniel Nordh och hans designapp Curator har redan fått en hel del positiv uppmärksamhet på internationella techsajter men här i Sverige har han knappt uppmärksammats alls.

En förklaring till detta är att han bott i London under många år och det var också där han utvecklade och lanserade Curator 2012. Curator är ett slags presentationsverktyg som hjälper användaren att kombinera bilder och texter från olika källor. Appen har snabbt blivit populär i designkretsar och rankas högt av användarna både i Ipad och Iphone.

Och nu köper alltså jätten Pinterest upp Curator. Affären offentliggjordes i en bloggpost natten till fredagen. Till den amerikanska affärssajten Forbes säger Daniel Nordh:

”Jag älskar att bygga verktyg som kan hjälpa människor att bli mer kreativa och jag känner mig starkt förenad med Evans (Sharp, medgrundare Pinterest) vision att hjälpa människor att utforska och göra det som de älskar”.

Innan Daniel Nordh drog igång sin startup jobbade han som arkitekt och manager för ett skivbolag. Bland annat var han med och lanserade Göteborgs-gruppen Little Dragon internationellt, skriver Forbes.

Någon köpesumma offentliggörs inte men affären innebär att Daniel Nordh nu blir chef för Pinterests produktdesign.

”Daniel är en talangfull designer med en bred bakgrund inom arkitektur, grafisk design, musik och teknologi. Hans erfarenhet att på egen hand bygga en app som gör det enkelt för människor att spara och presentera visuellt innehåll blir ett starkt tillskott för vårt designteam”, säger Pinterest medgrundare Evan Sharp till Forbes.

Pinterest är ett av techvärldens mest hajpade bolag och fick förra året in motsvarande drygt 3 miljarder kronor i riskkapital till en värdering på nästan 100 miljarder kronor. Fokus för bolaget ligger nu på att skapa intäkter via annonser. I förra månaden började man sälja annonser globalt med start i Storbritannien. 

Läs fler artiklar
LÄS MER