Sålde in Draknästet till SVT – nu driver de bolaget bakom kändisarnas favorittäcke

Happy Fluffy Cloude-handelEntreprenör

Martin Åqvist, Christina Barkow och Anna Röstlund ligger bakom Happy Fluffy Cloud.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Stig Helmer i Alperna gav medieprofilerna Martin Åqvist och Christina Barkow idén till ett extra fluffigt täcke. Nu säljer Happy Fluffy Cloud som smör – och influencers marknadsför hejvilt.

“En typisk kund är en som äter dyr glass och kollar på Bridget Jones i sängen”, säger Martin Åqvist, utvecklingschef på produktionsbolaget ITV och grundare till Happy Fluffy Cloud.

Martin Åqvists och Christina Barkows vägar korsades i mitten av 90-talet på reklamskolan Berghs och de blev goda vänner. Martin Åqvist gjorde karriär inom tv-branschen, där han varit utvecklingschef på några av Sveriges största produktionsbolag – Meter Film, Elk och sedan 2017 på ITV Studios. Han ligger bakom införsäljningen av succéer som “Draknästet”, ”Lyxfällan”, och ”Svenska Hollywoodfruar”. Christina Barkow började som konsult i reklambranschen, blev programledare för “När och Fjärran” och är idag copywriter på Clas Ohlson.

För ett par år sedan insåg de att de förutom vänskapen även delade på samma dröm – sprungen ur deras otaliga skidresor till Alperna. Den gamla godingen “Sällskapsresan II – Snowroller” dök upp i tv-rutan en fredagskväll och de visste exakt vad de skulle göra. Täcken med det där magiskt fluffiga dunet som finns på hotellen i Alperna och som Stig Helmer sjunker ner i.

“Vi hittade en sömmerska i Italien som sydde upp 20 täcken, smackade upp en hemsida, tog mobilbilder och köpte Facebook-annonser för ett par hundralappar. Sen blev det nästan självgående. 20 täcken blev till 40. Nu står vi grundare med två ton täcken på garageuppfarten liksom”, säger medgrundaren Martin Åqvist och skrattar.

Jag gör detta hundra gånger hellre än att spela padel

Happy Fluffy Cloud, som bolaget heter, grundades som ett sidoprojekt för ett och ett halvt år. Nästan direkt kom även frilans-AD:n Anna Röstlund in och är den som har skapat designen. Under första året sålde de nyblivna entreprenörerna täcken för 700.000 kronor. I fjol hade bolaget intäkter på sju miljoner kronor och en vinst på två miljoner. Men att ge upp sina ordinarie jobb är inte aktuellt.

“Vi har jobb som vi älskar. Det finns saker som måste prioriteras bort, javisst. Vi packar alla ordrar själva och har landat i att ingen av oss kommer bli årets granne, men jag gör detta hundra gånger hellre än att spela padel.”

Influencers hyllar – men reklammärkningen tveksam

Täckena säljs i premiumsegmentet – till ett hushåll för två personer kostar de drygt 6 000 kronor.

“Den typiska kunden är en som äter dyr glass och kollar på Bridget Jones i sängen”.

Kunderna köper inte ett täcke – de köper mys

När de marknadsför täcket tänker de varken nischat inredning eller täcke, menar den andra grundaren Christina Barkow.

“Våra sovmoln är mer en treat. Det har också varit ett mycket roligare sätt att jobba på, att tänka friare kring annonsplaceringar och copy. Kunderna köper inte ett täcke – de köper mys. Valet står alltså inte mellan oss och ett annat täcke. Det kan lika gärna handla om att köpa ett Happy Fluffy Cloud, en ny väska, en spa weekend eller en fåtölj”, säger hon.

Några som hjälpt dem till den snabba tillväxten är influencers och diverse kändisar. Happy Fluffy Cloud har fått mängder med gratisreklam på Instagram. 

Av de som gjort reklam har inte en enda reklammärkt, vilket kan vara ett brott mot marknadsföringslagen om ni har skickat täckena till dem. Vad tänker du?
“Jag tror att vi har gjort högst tre betalda samarbeten sen start. Vi blir bättre och bättre på att förstå vad som krävs av oss. Men det vore korkat av mig att säga att vi inte har gjort fel.”

Plockat in rådgivare

Något riskkapital har Happy Fluffy Cloud inte tagit in, de växer med egna pengar.

“Nej, det går faktiskt att agera på en dröm utan att vara klassiskt skolad entreprenör och bygga organiskt med väldigt små medel. Att en tydlig nisch, speed och passion kan göra tricket. Vi enades om att istället för att diskutera med folk som gått på Handelshögskolan så drog vi ett mejl till några e-handelsexperter i Sverige som nu ingår i vårt advisory board.”

De bidrar med erfarenheter vilket varje vecka resulterar i milslånga konversationer i Whatsapp

Detta råd består idag av Moon-Suck Song (grundare e-handelsbyrån Panagora), Björn Påhlman Spenger (entreprenör och programledare Framtidens E-handel) och Josefine Abrahamsson (grundare influencerinkubatorn Hubso).

“Vi berättade om vilka problem vi upplevt längs vägen och det visade sig att vi klickade. De bidrar med erfarenheter vilket varje vecka resulterar i milslånga konversationer i Whatsapp. Förhoppningsvis bidrar vi med vårt naiva, valpiga beteende.”

Vad tar du med dig från arbetet i tv-branschen till egna bolaget?
“Jag har haft tur att ha bra chefer som gett mig stor frihet. Jag tar framför allt med mig att alltid ha radarn påslagen och kunskapen i att kunna engagera en tittare med storytelling.”

Happy Fluffy Cloud räknar med att omsätta runt sju miljoner även i år. Högsäsongen för de fluffiga täckena börjar den 1:a oktober.

Läs mer