Sök

Fiaskorapport från H&M – nu ska det sparas miljarder

H&Me-handel

H&M:s vd Helena Helmersson

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

H&M:s kvartalsresultat halverades under sommaren.


Nu ska bolaget spara, något Breakit kunde avslöja redan i början av september. 

Det är i samband med klädjättens rapport för bolagets tredje kvartal (juni till augusti) som bolaget berättar om besparingarna. 

“Ett åtgärdsprogram påbörjas för att ytterligare effektivisera verksamheten. Totalt sett beräknas det leda till årliga besparingar om cirka 2 miljarder kronor”, skriver H&M i rapporten. 

Besparingarna från programmet kommer att bli synbara i resultaträkningen under andra halvåret 2023, framgår det vidare i rapporten. 

Den 8 september kunde Breakit avslöja att H&M inlett fackliga förhandlingar på det område som heter H&M Business Tech där en stor omorganisation är att vänta. 

Rörelseresultatet under kvartalet, exklusive engångskostnader relaterade till Ryssland, uppgick till cirka 3 miljarder kronor, ner från 6,3 miljarder kronor motsvarande period i fjol. Analytikerna hade väntat sig 4,5 miljarder kronor, enligt börsinformationsbolaget Infront.

Bolaget pekar på flera faktorer bakom det försvagade resultatet. Utöver Ryssland handlar det om ökade kostnader och en starkare dollar.

“Höjda råvaru- och fraktpriser samt en stärkt US-dollar ledde till kraftiga kostnadsökningar för varuinköpen. Vi har valt att inte fullt ut kompensera för de ökade kostnaderna vilket återspeglas i bruttomarginalen”, skriver vd:n Helena Helmersson i rapporten.

H&M har som vanligt redan ett par veckor före rapporten berättar hur mycket försäljningen under perioden uppgick till (57,5 miljarder kronor). I rapporten brukar bolaget sedan precisera hur de fysiska butikerna utvecklades respektive online-kanalen. I torsdagens rapport skriver bolaget bara att “försäljningsandelen mellan online och fysiska butiker var samma som föregående år i det tredje kvartalet”. Baserat på det kan vi sluta oss till att online sjönk lika mycket som gruppens totala försäljningen gjorde: 4 procent i lokala valutor under det tredje kvartalet. 

Noterbart är även att värdet på H&M:s varulager ökade med 28 procent till cirka 47 miljarder kronor.

"Valutajusterat var ökningen 14 procent. Resterande ökning förklaras av ordrar som tidigarelagts för att motverka förseningar i varuflödet samt av ökade inköps- och fraktpriser", skriver H&M i rapporten. 

Läs mer