Tackade ja till miljon i Draknästet – men fick ingen investering: “Pressad situation”

ZacZesse-handelDraknästet
Drakarna Shervin Razani, Jonas Eriksson, Sara Wimmercranz, Jacob de Geer, Lena Apler samt entreprenörerna Linn Ekberg och Julia Ekberg. Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Press/Montage.

Drakarna Shervin Razani, Jonas Eriksson, Sara Wimmercranz, Jacob de Geer, Lena Apler samt entreprenörerna Linn Ekberg och Julia Ekberg. Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Press/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Systrarna Linn och Julia Ekberg vill ta kläder inom ridsport till nästa nivå.

I Draknästet lyckades de landa en miljoninvestering och fick en tung drake på kroken – men efter inspelningen kom inga pengar.

Vardagslivet som ryttare är inte särskilt glamoröst. Lera, regn och svett är ofta återkommande inslag.

Det slår systrarna Linn Ekberg och Julia Ekberg fast i sin pitch framför finansiärerna i Svt:s Draknästet. Därför har de med sitt bolag ZacZess tagit fram egendesignade funktionskläder för ryttare.

“Vi vill lyfta kläder inom ridsporten till nästa nivå, med kläder för alla väder.”

Bolaget såg dagens ljus 2018 och samma år började de sälja via den egna e-handeln. 

Sedan dess har tillväxten ökat varje år. 

Det första året, där försäljning pågick under fem månader, sålde de för 100.000 kronor. Därefter har siffrorna tickat uppåt. 800.000 kronor, 2019. 2,2 miljoner kronor, 2020. 6,4 miljoner kronor 2021. 

Duon söker en investering av drakarna på en miljon kronor för 6,5 procent av bolaget och en värdering på 15 miljoner kronor. 

Lena Apler avstår med hänvisning till att hon tror att bolaget kommer stöta på konkurrens. De andra drakarna väljer också att avstå, förutom Sara Wimmercranz

Hon är däremot inte redo att signera dealen som entreprenörerna erbjuder. Istället föreslår Wimmercranz en miljon kronor i investering för 16 procent av bolaget, och en värdering på 6,25 miljoner kronor – betydligt lägre än vad Linn Ekberg och Julia Ekberg tänkt sig från början. 

“Vi vill ju jättegärna ha med Sara, men det är lite för låg värdering. Skulle vi kunna mötas och värdera bolaget till 10 miljoner, så att det blir en miljon för 10 procent?”, föreslår de som ett motbud i avsnittet.

“Någonstans tror jag att ni hade vunnit på om jag inte visste så mycket om e-handel, för jag vet att det är så himla mycket jobb. Så nej, jag står kvar vid mitt bud på 16 procent för en miljon”, svarar Sara Wimmercranz. 

Systrarna tackar ja – de har en deal om en miljon kronor och en tung drake på kroken.

Ändrade planer

Men efter programmet landade de inte någon investering. 

“Vi är inte beredda att släppa en del av bolaget till den värderingen. Vi har haft en dialog med Sara om det”, säger Linn Ekberg till Breakit samma vecka som avsnittet sänds på SVT, omkring ett halvår efter att det spelades in.

Hon beskriver inspelningstillfället och pitchen till drakarna som en “pressad situation” där ett stort beslut ska fattas på kort tid. När systrarna funderade igenom miljon-erbjudandet en gång till efter inspelningen kändes det inte rätt, berättar hon.  

ZacZess är ännu ett bolag som tackade ja till en investering i programmet som sedan inte blev av. För ett par veckor sedan kunde Breakit berätta att även bolaget Zoma Relaxation Drink säkrade en miljoninvestering i rutan. Men efteråt blev utfallet annorlunda och ingen investering gjordes. 

Sedan programmet spelades in har ett nytt ekonomiskt läge infunnit sig i världen. Men enligt Linn Ekberg har ZacZess inte upplevt särskilt stora känningar försäljningsmässigt. 

“Man vet ju att det händer väldigt mycket runt om i världen, både med ett krig i närheten och inflationen och självklart är vi påverkade”, säger Linn Ekberg. 

Trots att det tuffare hade bolaget en väldigt bra sommar, tillägger hon. 

“Det gick till och med bättre än förväntat. Vi stod lite tomma på lager i början av hösten. Det är ett lyxproblem så klart, men det gör det svårt för oss att säga vad vi är påverkade av, världsläget eller att vi såldes slut och stod tomma på lager”, säger Linn Ekberg. 

I år förväntar hon att försäljningssiffrorna från förra året dubbleras och landa på närmare 13 miljoner kronor. 

“Vi känner oss jättenöjda och väldigt trygga på den svenska marknaden. Det ger oss möjligheten att tänka utanför Sverige, vilket är vårt fokus just nu. Nyligen gick vi  in i USA och vi ser redan nu respons från marknaden, efter att varit där i några månader.”

Pengarna de sökte i Draknästet skulle öronmärkas för just den fortsatta tillväxtresan utomlands. 

“Det är alltid tufft att gå in på en ny marknad, så är det ju, så det var det vi ville ha in mer pengar till”, säger hon och understryker att det alltid behöver pengar i ett bolag, men att de förutom kapitalet sökte sig till Draknästet för drakarnas erfarenheter och kontakter. 

“Sådana personer är ovärderliga att ha med sig i ett bolag”, säger Linn Ekberg.

Försöker ni ta in kapital från annat håll nu?
“Inte i dagsläget och inte under den närmsta tiden. Men vi vill aldrig stänga några dörrar. Dyker rätt person upp är vi villiga att diskutera, såklart”, säger Linn Ekberg.

Lena Apler ville inte investera då hon trodde att ni skulle möta konkurrens. Hur ser du på det?
“Det finns alltid konkurrenter. Det vi skiljer oss i gentemot andra är att vi erbjuder funktionella kläder med passformen i fokus för alla kroppstyper. Kläderna ska sitta lika snyggt på alla kroppar”, säger hon och fortsätter:

“Ridsporten är i grunden också väldigt traditionell och vi försöker utveckla vad som vi ser saknas i klädväg. Den har utvecklats mycket men det finns fortfarande stora steg att ta framåt för att så bra som möjligt kunna klara av den utomhus sport som utövas oavsett väder”, säger Linn Ekberg.

Läs mer