Ny intäktskanal för Sup46 - ska sälja kaffe till entreprenörer

Breakit - Ny intäktskanal för Sup46 - ska sälja kaffe till entreprenörer
Prototyp av nya kaféet och Jessica Stark. Foto: Press och Sara Lindh.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Förra året besökte 30.000 personer startuphubben Sup46. Nu ska det bli ännu enklare att träffas – i maj lanseras ett nytt kafé i de nya lokalerna.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Flyttkartongerna har precis packats upp och många bolag har redan flyttat in i Sup46:s nya lokaler på Regeringsgatan 65. Den främsta skillnaden mellan det gamla och nya kontoret är att det är en samlad lokal. Den totala ytan är lika stor - 2.000 kvadratmeter.

En nyhet är att Sup46 lanserar ett eget startupkafé för allmänheten. Dörrarna slås upp den 16 maj. Syftet är att cementera sig som den öppna mötesplatsen och ta den till nästa nivå. Hit kan vem som helst komma och dricka en kaffe eller äta en sallad - oavsett hur intresserad man är av den svenska techscenen.

“Vi tar haft över 30.000 besökare under ett år. Det är människor från hela världen som vill uppleva det svenska startupundret och ha en fysisk plats att komma till. I den gamla lokalen hade vi bara ett kök, både för medlemmar och de som ville komma förbi. Därför fanns det begränsningar för hur mycket vi kunde marknadsföra den här öppenheten som vi strävar efter,” säger Jessica Stark, vd på Sup46.

Kaféet håller i skrivande stund på att byggas klart och det går inte ens att gå in i lokalen. Jessica Stark pekar dock ut på en karta var den ska liggas. Namnet kommer att vara Startup Café by Sup46 med slogan “Rosted with startup love”. Ytan kommer att vara ungefär 100 kvadratmeter och rymma 40-45 personer.

“Det ska kännas både coolt, innovativt, hemtrevligt och avslappnat. Entreprenörer är bra på att dricka mycket kaffe och coca cola. Men samtidigt finns det många som har en ytterst hälsomedveten livsstil med grönt te, sallader och juicer. Så det är viktigt att kunna erbjuda något för alla”, säger Jessica Stark.

Inredningen kommer att gå mycket i svart och kryddas med andra färger, som exempelvis lila, från Sup46:s logga.

“Den första marknadsaktiviten gör vi på Startup Day nu på lördag. Vi kommer att dela ut klippkort på kaffe och ha en tävling där man får vara med och namnge frukostpaketet,” säger Jessica Stark.

Läs fler artiklar
LÄS MER