Nya matleveranstjänsten Nordish förbereder lansering – och plockar in kapital från Kamprads son

NordishFood-tech

Nordish grundare Philip och Fabian Axelsson. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Nordish vill skaka om den svenska matleveransmarknaden med en ny hybridmodell. Bland investerarna finns Ingvar Kamprads hemlighetsfulle son Mathias Kamprad och Johan Hallenby från Go North.

“Vi gör allting själva och kontrollerar hela värdekedjan”, säger vd:n Philip Axelsson på frågan hur de ska särskilja sig.

Matleveranstjänsterna bokstavligen exploderade under pandemin i några av Sveriges största städer. Detta samtidigt som nya aktörer kommit in på marknaden och konkurrensen tätnar. Numera är matleveranserna en lyxvara och kan kanske bli något som folk drar ner på under lågkonjunkturen.

Då kommer en ny tjänst som vill slå sig in i Stockholm – säg hej till Nordish – en hybrid mellan snabbmatsrestaurang, urban närbutik, lokal matmarknad, kafé och matleveransapp.

Bolaget inledde sin resa redan 2017 i Göteborg då bröderna Philip och Fabian Axelsson – uppväxta i en restaurangfamilj – lanserade en pop-up restaurang och app. Efter att ha sett hög efterfrågan på att leverera lunchlådor till kontor köpte man in elektriska lastcyklar och riktade in sig på B2B.

När pandemin bröt ut och hemarbete blev det nya normala valde man att pausa verksamheten och börja planera för en lansering i Stockholm. Och vid årsskiftet är det dags att öppna den första butiken.

“Målet är att modernisera den klassiska närbutiken med ett nytänkande butiksutbud som lyfter fram regionala och små leverantörer. Ett ställe där du alltid kan få tag på hållbart producerad mat, oavsett om du köper med dig frukost på morgonen, beställer lunchleverans till kontoret eller får en middagskasse hemskickad på kvällen”, säger Philip Axelsson, vd Nordish.

Nu har Nordish stängt sin första investeringsrunda där de tagit in drygt nio miljoner kronor från flera investerare. Ingvar Kamprads yngsta son Mathias Kamprad är en av dem. Han är bosatt i London, har länge hållit en låg profil och syns sällan i offentliga sammanhang. På senare år har Mathias Kamprad investerat i bland annat utbildningsplattformen Albert och försäkringsappen Hedvig.

Dessutom kommer David Klagsbrun in, via egna investmentbolaget Bust, samt Andy Johnson, grundare ICE Group. Bland de befintliga ägarna finns Victor Hielte (Ernströmgruppen), fotbollsbröderna Sam och Daniel Larsson, och Johan Hallenby som driver Go North.

Det är just hybridmodellen som Nordish tror ska särskilja dem gentemot andra aktörer på det extremt konkurrensutsatta matleveransområdet.

“Vi gör allting själva och kontrollerar hela värdekedjan. Vi har byggt tekniken, sourcar våra råvaror och lagar maten som vi sedan levererar till dörren eller säljer själva i våra butiker. Det innebär att vi kan erbjuda mat som är schysst producerad och som främjar lokala och småskaliga aktörer.”

När Nordish lanserar kommer de att vara cirka 15 personer, varav de flesta arbetar i den operativa verksamheten med att laga mat, möta kunden och cykla ut med leveranser.

Kommer ni påverkas av lågkonjunkturen i och med att folk håller mer i slantarna nu?
"Självklart kommer fler bli mer medvetna om sina utgifter, men samtidigt är våra kunder också medvetna om vad de stoppar i sig. Vi hoppas att möjligheten att välja att hämta sin mat i butik eller få leverans kommer skapa möjligheter för oss även i en lågkonjunktur."

Nordish vill inte dela med sig av några finansiella prognoser inför nästa år.

“Vårt främsta mål är att möta marknaden och få konkreta bevis på att vår produkt är uppskattad av nya kunder i Stockholm.”

Läs mer