El Taco Truck plockar in 50 miljoner i tufft klimat – expanderar till fler länder

NicoyaEl Taco TruckFoodtech
El Taco Trucks vd Robert Wranning är nöjd.

Robert Wranning, vd för El Taco Truck, och grundarna Nikola Adamovic och Niklas Bolles. Foto: Press/Montage

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Det rosa taco-varumärket går in i Danmark och Island med 50 nya miljoner i bagaget. Nästa år siktar de mot att nå 100 miljoner kronor i omsättning.

El Taco Truck lanserade Sveriges första food truck 2012 – svår att missa med sin skrikande rosa färg. Ett par år senare startades ett nytt bolag i samband med att foodtech-investeraren Nicoya, tillsammans med grundarna, gjorde om trucken till ett retailbolag för att ge sig in i detaljhandeln.

Sedan 2020 säljs El Taco Trucks veganska produkter, som tortillas, såser och chips, hos drygt 1200 återförsäljare i Sverige. I fjol gick sortimentet från 11 till 24 produkter.

LÄS MER: El Taco Truck ska ta över Sverige med veganska tacos – siktar mot 200 miljoner

Nu kan Breakit avslöja att bolaget plockar in 50 miljoner kronor under en tidsperiod då investeringsklimatet är minst sagt tufft. El Taco Truck är fortsatt finansierade av storägarna: investmentbolaget Nicoya samt Fredrik Österberg, grundare av Evolution Gaming, och Malin Mortensen. Pengarna ska användas till expansion och lansering på nya marknader.

“Det här är expansionskapital och vi har en tydlig plan framåt”, säger Christopher Slim, delägare till El Taco Truck och medgrundare till Nicoya.

Bolaget finns idag i Sverige och Finland, och rullar nu in i Danmark och på Island.

På El Taco Truck är man glada över den påfyllda kassan.

”Vi är mycket tacksamma för det förtroende som funnits hos våra existerande kunder från dag ett och de starka planer vi lyckats skapa tillsammans med våra nya kunder i Danmark och Island. Vi gör enorma framsteg kvartal för kvartal och nu tar vi sikte mot övriga Norden och Europa”, säger Robert Wranning, vd för El Taco Truck.

El Taco Truck ökade sin omsättning rejält under 2021, från 3,9 miljoner kronor till 29,5 miljoner. Men den snabba tillväxten gör att bolaget även ökar förlusten. Rörelseresultatet landade på -23,8 miljoner kronor, jämfört med -11 miljoner året innan.

Under 2022 taktar El Taco Truck mot att dubbla omsättningen till 60 miljoner kronor – nästa år är målet att nå 100.

När går El Taco Truck med vinst?
“Vi bygger alla bolag för att bli lönsamma över tid, men det kostar att lansera fler produkter och bygga större team. Vi fortsätter att fokusera på tillväxt och nå den skala vi är ute efter”, säger Christopher Slim på Nicoya.

LÄS MER: De står redo att satsa miljarder på din mat – här är Sveriges främsta foodtech-investerare

Läs mer