Spotifys Storytel-dödare är i gång: ”Är bara början”

SpotifyStorytel

Spotifys vd och grundare Daniel Ek. Ingrid Bojner är tillförordnad vd för Storytel fram till 1 oktober, då Johannes Larcher tillträder.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Ljudböcker blir det tredje formatet från den svenska streamingjätten någonsin.
Nu drar satsningen igång i USA och enligt ljudbokschefen är det bara början.

Ljudboksjätten Storytel kommer att få det hett om öronen. Nu kör streamingjätten Spotify igång med sin storsatsning på ljudböcker i USA. 

Det bekräftar Nir Zicherman på Twitter. Han är Spotifys globala chef för ljudböcker och medgrundare av podcastbolaget Anchor. 

”Jag är så upprymd över att äntligen få meddela att ljudböcker är live på Spotify”, skriver Zicherman. 

Han skriver att användare nu kommer att kunna söka och köpa böcker, det vill säga att de kommer att säljas styckvis och inte ingå i premiumtjänsten. Det kommer inte finnas ett fast bokpris utan alla titlar får individuell prissättning, skriver Techcrunch

Satsningen inleds med en katalog på 300.000 titlar och ljudbokschefen beskriver det som en milstolpe – att Spotify lanserar sitt tredje format någonsin efter musik och poddar. 

”Ljudboksbranschen har länge varit begränsad från att nå sin sanna potential. Men det finns så mycket utrymme: I att upptäcka, skapa användarengagemang, affärsmodeller och så vidare”, skriver Zicherman i en lite mer utförligt inlägg på Linkedin. 

”Dagens lansering är bara början för Spotify. Vi har många fler spännande saker på gång inom ljudböcker.” 

Samarbetet med Storytel ”under översyn”

Spotifys satsning kan ses i ljuset av det samarbetsavtal som bolaget tecknade med Storytel förra året – en bomb i techvärlden – men som i våras var ”under översyn” och sedan dess aldrig sjösattes. 

I ett mejl till Breakit skriver Storytels kommunikationschef Dan Panas att samarbetet fortfarande är under översyn, vilket bolaget noterade i sin senaste kvartalsrapport. 

Hur tror ni att Spotifys lansering kommer att påverka er? 

”Spotifys entré bekräftar att ljudboken befinner sig i en fantastisk tillväxtfas som bara börjat. Spotify lanserar en annan modell än den abonnemangsmodell Storytel har, men deras lansering betyder kanske framförallt att ljudboken får ännu mer rampljus och kännedom i en bred publik och att vi kommer snacka ännu mer om vad vi läser och lyssnar på i vardagen.”

Dan Panas skriver att när det gäller konkurrensen i USA så är Storytel vana med tanke på den amerikanska techjätten Amazons starka position på marknaden. 

Hur mycket intäkter har ni på den amerikanska marknaden? 

”Vi särredovisar inte USA i såna här sammanhang. Men jag kan säga att Storytel visade en streamingtillväxt, exklusive Ryssland, på 31 procent under det andra kvartalet i år och att  det var drivet av fortsatt tillväxt på våra prioriterade marknader i Norden, Europa och inte minst i USA..”

Är du nyfiken på mer om Spotifys satsning på ljudböcker, lyssna på vår podd från i somras.

 

Missa inget! Ladda ner Breakits app (så är du först med det senaste)

 

Läs mer