Framtidstron på lägsta nivåerna sedan årsskiftet inom handeln

Svensk Handele-handel

Shopping

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

“Nu ser vi på allvar att konsumenterna håller hårdare i plånboken”.

Pessimistiska vindar fortsätter att blåsa inom den svenska handeln i september. Det framgår av att framtidsindikatorerna för detalj-, parti- och e-handel är under 100-strecket för sjätte månaden i rad. Överlag landar förväntningarna på en ny årslägsta nivå, enligt en undersökning från Svensk Handel.

Pessimismen breder ut sig även inom butikshandeln med ett tapp på 5,7 enheter till 80,0. Det innebär en första månad under 2022 där värdet är lägre än motsvarande månad under pandemiåret 2020.

“Nu ser vi på allvar att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Handlarna är pessimistiska när det gäller butikshandeln i stort, men också när det gäller sina egna butiker. Dessutom kommer gårdagens räntebesked från Riksbanken ytterligare att försvaga konsumenternas köpkraft”, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

E-handeln tappar samtidigt 1,9 enheter till 86,5. Att konsumenterna prioriterar hårdare och samtidigt handlar mer i butiker än tidigare utgör en extra utmaning för sektorn, enligt Larsen.

Läs mer