Zound äter marknadsandelar – och dubblar försäljningen

Zound industriesHörlurar

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Tufft konsumentklimat därute?

Nja, inte om man frågar Zound Industries som verkar stjäla marknadsandelar från jättarna.

Det svenska hörlursbolaget hade tresiffrig tillväxt under första halvåret.

Högre räntor, saftiga elräkningar och skenande matpriser – det är av naturliga skäl den vanliga beskrivningen av förutsättningarna för konsumentvarubolag just nu, något som undertecknad tog upp i spalterna tidigare i veckan. Därför blir det alltid lite extra intressant med kontraster, det vill säga aktörer trotsar den allmänna utvecklingen. 

En av dessa är Zound som sålde hörlurar för nästan 1,3 miljarder kronor under det första halvåret, motsvarande en tillväxt på 101 procent. Motsvarande siffror för det andra kvartalet enskilt var 723 miljoner kronor och en tillväxt på 90 procent.

“Efter en rad framgångsrika produktlanseringar, en ökande efterfrågan på alla nyckelmarknader och en förbättrad leverantörssituation, har Zound lyckats presentera ännu ett utmärkt kvartal och de bästa första halvår i bolagets historia”, skriver bolaget i ett pressmeddelande med anledning av de nya siffrorna. 

Lyckade lanseringar

Zound designar och utvecklar högtalare och hörlurar under varumärkena Adidas, Marshall och Urbanears. Under det andra kvartalet genomfördes framgångsrika produktlanseringar för samtliga tre varumärken, enligt bolaget självt. 

“Enligt färsk marknadsdata har Zound börjat ta betydande marknadsandelar från traditionella/större varumärken”, skriver bolaget. 

Zound skriver att den höga tillväxten har skett trots att det fortfarande finns vissa utmaningar i leverantörskedjan. 

“Det finns för närvarande en bättre balans mellan utbud och efterfrågan, och si ser en extraordinär ökning vad gäller intresset för våra produkter. Zound har varit lönsamt från den första månaden av 2022, och det ger oss mycket positiva utsikter för helåret”, säger Martin Axhamre som är finanschef och vice vd på Zound. 

Bolaget skriver att resultatet låg på rekordnivå under det första halvåret, men avslöjar inga exakta nivåer i det pressmeddelande som skickats ut på tisdagen. 

Tommy Jacobson-kontrollerade Varenne och Zenith äger sammantaget nästan 24 procent av aktierna i Zound, enligt ägardatatjänsten Holdings avdelning för onoterade bolag, Unlisted. 

Näst största ägare är Telia med nästan 12 procent av aktierna. 

Konrad Bergström, en av bolagets grundare, har 3,8 procent, enligt Holdings sammanställning. 

Läs mer