Sök

Youtubestjärnor startar egen byrå: "Fattas mycket kunskap där ute"

YoutubeParadime

Foto Jonas Ekströmer / TT På bilden: Daniel Norberg

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Grundarna till den nystartade byrån Paradime ligger bakom svenska Youtubes mest sedda klipp för andra året i rad. Nu tänker de sälja sina kunskaper – utan mellanhänder.

I och med Youtubenätverkens framfart har reklampengarna, som tidigare var öronmärkta för tv-reklam, vandrat vidare till nätverken. Men nästa steg verkar nu vara att Youtubestjärnor, som når ut till en enorm marknad, vill ta en större del av kakan själva.

Det löser de genom att skippa mellanhänderna och istället gå direkt till företagen och deras reklampengapåsar.

Det rapporterar mediesajten Resumé.

Ett företag som tänker dra nytta av detta är Paradime, den första svenska renodlade byrån för videokommunikation i sociala medier grundad av faktiska innehållsskapare. Bolaget drar igång i maj och bakom byrån står Youtubeprofilerna Axel Palm, Simon Perstorper och bröderna Emil och Daniel Norberg.

Sammanlagt har deras kanaler idag cirka 230.000 prenumeranter.

De har gjort Youtubeinnehåll i fem år och ligger bakom årets hittills mest sedda klipp i Sverige - en parodi på Melodifestivalen. Ett klipp som på drygt en månad setts av över 4 miljoner tittare. 

“Det klippet kostade oss kanske 5 000 kronor att göra. Vi köpte peruker och en rulle tejp. Det är skönt att kunna visa att du inte behöver satsa 2 miljoner kronor på en kampanj för att nå ut”, säger Daniel Norberg till Resumé.

För killarnas del handlade det inte om en enstaka viral succé. Även förra året gjorde de Sveriges mest sedda klipp och 2014 hamnade de tvåa, efter Volvos Zlatan-reklam.

Paradimes affärsidé är inte att göra egna klipp utan att sälja kunskap om vad som gör att tittare stannar kvar och aktiverar sig. Den kunskapen ska företagen sedan kunna använda både för att göra egna videor och för att kunna göra mer medvetna köp av kampanjer.

“Det vi erbjuder är guider, metoder och workshops som ska lära före­tagen vad som egentligen fångar en publik i dag”, säger Axel Palm.

Idén till Paradime växte fram efter att killarna hade gjort köpta kampanjer för stora företag. Då märkte de att en hel del av tiden gick åt till att förklara hur innehållet kunde bli bättre. Att innehållet ofta hamnade i skymundan i företagens jakt på följare och räckvidd.

Läs mer