Car.info har tagit fart – trots att de (typ) struntar i att sälja

Car InfoSaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Med lärdomar från resan med prisjakt vill Jonas Bonde samla allt om alla bilar på samma ställe.

“Jag gillar 40 procent tillväxt med 40 procent vinst”, säger han om planerna framåt.

Redan 2017 kunde Breakits Stefan Lundell berätta att prisjakt-grundaren Jonas Bonde jobbade på någonting nytt tillsammans med sin parhäst Franz Hänel. Och då hade duon redan arbetat på sin idé i några år enligt Bonde. 

Ytterligare fem år senare ploppade Jonas Bondes nya bebis upp på vår radar igen. Den här gången eftersom att tjänsten, som går under namnet Car.info, verkar ha fått upp farten på allvar de senaste åren.

Under 2021 låg omsättningen på 21,2 miljoner kronor, mer än en fördubbling av omsättningen jämfört med året innan. Minusresultatet på 1,2 miljoner kronor vände också till en vinst på 6,3 miljoner kronor.

“Vi hade ingen master plan från början. Vi testade och körde på. Det handlar om att bygga en bra produkt och sen testa hur du tjänar pengar på produkten. Vi har byggt bolaget för att få in så mycket användare som möjligt, och har en churn idag på under 1 procent”, säger Jonas Bonde, som också är vd.

Han fortsätter:

“Det visar förvisso att det finns lite att jobba på med prissättningen idag. Men när du vill fånga användarna, då går det inte att bygga något med fokus bara på att göra vinst. Vinsten kommer om du bygger en bra produkt.”

Med Car.info ska Jonas Bonde samla all information som användarna kan tänkas vilja veta om varje bil som finns registrerad på marknaden. Tjänsten är gratis för alla att använda, vilket ska fånga in privatpersonerna. För kommersiella användare finns det extra funktioner att låsa upp genom månadsabonnemang.

Idag har bolaget omkring 1100 kunder enligt vd:n. Bland de betalande kunderna finns både bilhandlare och försäkringsbolag. 

“Vi har inget pro-aktivt sälj idag, vi har inte ens någon spårning på hemsidan för annonsering. Alla kunder har hittat oss och sen blivit kunder. Med Prisjakt lärde jag mig att man vill göra människor beroende, och allt som du vill veta om en bil ska du kunna hitta hos oss. Sedan vill vi inte binda upp folk, så alla abonnemang är på månadsbasis”, säger Jonas Bonde. 

Hur ser tillväxten ut i år?

“Jag gillar 40 procent tillväxt med 40 procent vinst, så var det på Prisjakt när jag drev det. Vi växer lätt 40 procent i år skulle jag tro. Vinsten kanske inte riktigt når upp i den siffran, men vi hoppas hamna nära.”

Ägare av Car.info, eller Car info nordic som bolaget egentligen heter, är grundarna själva tillsammans med några affärsänglar och anställda. Något större externt kapital har grundarna ännu inte tagit in, men Jonas Bonde är öppen för att möjligheten finns.

“Vi har pratat med riskkapitalbolag, men ingen har hört av sig till oss. Det är lite konstigt tycker jag. Det är såklart att vi lyssnar om någon kommer och pratar, men då kommer det också ställas krav på att ha stora planer och man ska lägga massor av tid på rapporter. Det är ju jättetråkigt.”

“Lyckligtvis fick vi lite pengar när vi sålde Prisjakt. Inte de nivåer man brukar läsa om på Breakit, men tillräckligt för att kunna jobba i lugn och ro och bygga upp databasen.”

Idag har Car.info omkring närmare 20 anställda i Sverige och omkring 14 i Ukraina enligt Jonas Bonde.

Läs mer