Heart Aerospace bygger fabrik i Göteborg – elflyget backas av Saab och SAS

Heart Aerospaceelfordon
Anders Forslund, vd Heart Aerospace och Mariette Hilmersson, vd Castellum Väst. Foto: TT/Press

Anders Forslund, vd Heart Aerospace och Mariette Hilmersson, vd Castellum Väst. Foto: TT/Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Hajpade elflygplansbolaget Heart Aerospace bygger fabrik i Göteborg – räknar med att kunna anställa 1000 personer om tre år.

”Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri”, säger grundaren Anders Forslund.

Heart Aerospace tog förra året ett steg i utvecklingen av ett eldrivet passagerarflygplan när en nedskalad modell provflögs.

Idag tog det lilla bolaget ett nytt jättekliv när grundaren och vd:n Anders Forslund avslöjade planerna på en fabrik utanför Göteborg – och ett nytt namn för projektet: Northern Runway. 

”Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri”, säger Anders Forslund i ett pressmeddelande.

”Sverige är ursprungslandet för begreppet flygskam, men med Northern Runway kommer vi att göra elektriska flygresor till verklighet och bevara flygandet för framtida generationer.”

Heart Aeorspace räknar med att över 1000 personer arbetar med tillverkningen av elflygplan inom tre år och att ett första passagerarplan med plats för 30 resenärer kommer att lyfta för regional trafik 2028.

Heart Aerospace sysselsätter idag 130 anställda från 23 olika länder i utvecklingen av företagets första modell.

Backas av Saab och SAS

Det avslöjades samtidigt att Heart fått in två nya delägare: Air Canada och svenska försvarskoncernen Saab.

Försvarsbolaget Saab investerar 5 miljoner dollar i Heart Aerospace, motsvarande 54 miljoner kronor, och får en minoritetsposition i bolaget.

Parterna har även skrivit under ett samarbetsavtal för leveranser av delsystem och för att utforska ytterligare möjliga samarbetsområden.

Även SAS har undertecknat en stödförklaring med Heart Aerospace för att få möjlighet att lägga till deras nya elektriska flygplan ES-30 till sin regionala flygplansflotta.

"Detta har potential att bli ett viktigt steg på SAS hållbarhetsresa, genom att möjliggöra utsläppsfria flygningar på rutter inom Skandinavien", skriver SAS i ett pressmeddelande.

SAS kommer även ta en plats i Heart Aerospaces rådgivande styrelse, där man bland annat kommer vara med och definiera kraven för ES-30-flygplanet.

Hörnsten i ett nytt nav

Heart Aerospaces fabrik är en hörnsten i fastighetsjätten Castellums ambition för det som kallas Gateway Säve, ett område runt flygplatsen som är tänkt att bli ett nav inom elektrisk mobilitet.

Intill Heart Aerospace kommande huvudkontor har Chalmers och RISE etablerat sitt Swedish electric transport laboratory, SEEL.

”Den här satsningen markerar en ny epok inom flygindustrin och det är också en viktig milstolpe i förverkligandet av visionen om Gateway Säve, som en arena för världsledande utveckling av morgondagens hållbara mobilitetslösningar och ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet”, säger Castellums regionala vd Mariette Hilmersson.

Ett avancerat lego-bygge

Förra året liknade Anders Forslund flygplanstillverkning med att bygga med lego

”Ett flygplan är som en legobyggsats, ett samarbeten mellan mängder av underleverantörer världen över. Och allt måste klaffa.”

Testflygningen av Heart Aerospace nedskalade hel-elektriska flygmodell ES-19 ägde rum i mitten av december, och gick helt enligt plan.

”Det är en väldigt häftig känsla”, sa Anders Forslund när Breakit nådde honom på telefon efter flygturen. 

 

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

 

Läs mer