Ophena dissade investering för att pitcha i Draknästet – sen regnade pengarna in: ”Riskabelt”

OphenaDraknästet
Jacob de Geer, Simon Geldner och Anton Fast. Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Montage.

Jacob de Geer, Simon Geldner och Anton Fast. Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Deras säkra stigbygel fick en drake att öppna plånboken i Svt:s Draknästet – och lägga en miljon kronor på bordet.

Men för att medverka i rutan minskade grundarna bakom Ophena en investering på annat håll.

“Kändes fel att komma dit utan att söka kapital”, säger medgrundaren Anton Fast.

Som av en händelse halkade Anton Fast och Simon Geldner in på hästsport under sin utbildning på Chalmers. 

De bestämde sig däremot inte för att lära sig rida, utan för att öka säkerheten för ryttare. För att minska antalet olyckor som sker i sporten uppfann de en ny typ av stigbygel. 

Enkelt förklarat fungerar den på två sätt. Dels får ryttaren bättre grepp genom att både stigbygeln och en sula som läggs i ridskon är magnetiska. Dels är stigbygeln designad så att ryttaren inte fastnar i den om olyckan skulle vara framme.

Imponerande, verkade investeraren Jacob de Geer tycka när duon pitchade in uppfinningen i Svt:s Draknästet. 

“Det här tycker jag är häftigt. Det är inte bara e-handel med en ny kräm eller tvål, det här är produktinnovation i säkerhet”, säger han i avsnittet. 

Fler investerare på kroken

Entreprenörerna, med sitt bolag Ophena, efterfrågade en miljon kronor för 2,5 procent av bolaget. Värderingen beräknades då till 40 miljoner kronor. Jacob de Geer förhandlade till sig 3,1 procent av bolaget för samma prislapp, vilket sänkte värderingen till 32 miljoner kronor.

Ett halvår efter inspelningen säger dock Anton Fast till Breakit att investeringen från draken landade på en miljon kronor men för 2,75 procent av bolaget, till en värdering på 36,4 miljoner kronor, i enlighet med vad som förhandlades fram under programmet. 

Den tidigare iZettle-grundaren är däremot inte ensam om att imponeras.

Redan innan Anton Fast och Simon Geldner fick veta att de skulle få medverka i Draknästet planerade duon att ta in kapital om drygt 4 miljoner kronor från annat håll.    

“Vi var beredda att stänga rundan när vi fick besked om att vi kom med i programmet. Riskabelt nog så valde vi då att ta in mindre pengar än vad vi planerade från början. Så vi minskade beloppet från andra investerare med förhoppning om att också få en investering från Draknästet, med risken att inte få det”, säger Anton Fast till Breakit. 

Ni hade alltså kunnat få hela investeringen ni ville ha på annat håll än Draknästet?

“Med lite tur hade det nog kunnat gå.”

Så varför ville ni vara med i programmet, om ni redan kunde säkra kapitalet?

“Man vill ju inte booma en så grej. Dels är det en rolig upplevelse, sen är det såklart bra att synas i programmet och dessutom få chansen att träffa drakarna, som är väldigt kunniga och har bra kontaktnät. Men samtidigt kändes det fel att komma dit utan att söka kapital, därav minskade vi hur mycket vi tog in på annat håll. Så det var en chansning”, säger Anton Fast. 

Investeraren som klev in innan Draknästet spelades in, Easypark-grundaren Patrik Mossberg, gick in med 3 miljoner kronor i Ophena. I samband med att Jacob de Geer klev in med sin miljoninvestering under inspelningen av Draknästet investerades ytterligare 400.000 kronor av existerande ägare, Inger Blomberg och Jenny Blomberg, som varit med sedan 2019. Rundan stängdes alltså på totalt 4,4 miljoner kronor.   

Svårt klimat i ekonomin

I avsnittet berättar duon om bolagets omsättning: 1,8 miljoner kronor 2019, 7,2 miljoner kronor 2020, 12,5 miljoner kronor 2021. I år är planen att det ska nå 20 miljoner kronor.

“Sedan starten 2018 har vi fått ut 8000 stigbyglar i världen. Vi började sälja globalt från början. Nu har vi kunder i 80 länder, varav de flest finns i Tyskland, USA och Storbritannien”, säger Anton Fast till Breakit.

Kommer ni att nå omsättningsmålet ni berättade om i programmet?

“Jag hoppas det. Just nu ligger vi inte riktigt på den nivån. Klimatet i ekonomin har varit som det har varit i år, vilket såklart gjort det svårt för många bolag”, säger Anton Fast. 

Han fortsätter:

“Som med alla innovationer tar det tid att övertyga potentiella kunder om att produkten är bra.”

Strategin är att endast sälja via den egna e-handeln, men nyligen gjorde bolaget ett undantag. 

Teama upp med lyxigt modehus

I somras, några månader efter att Draknästet spelades in, gjordes ett samarbete med modehuset YSL, i ett evenemang där ett fåtal ridsportsprodukter valdes ut och visades upp tillsammans med stora ryttarnamn i Paris. Tillsammans med designern Anthony Vaccarello tog Ophena fram en begränsad upplaga av stigbygeln för evenemanget.

“YSL agerade som en återförsäljare för stigbyglarna vi tog fram i samarbete och som såldes i deras butiker i Paris och Los Angeles”, säger Anton Fast.

När blir ni lönsamma? 

“Vi är på en breakeven-punkt nu. Målet är att växa bolaget och i år satsar vi på produktutveckling och att ta in vår första heltidsanställda, som ska jobba med digital marknadsföring, säger Anton Fast och tillägger: 

“Vi håller också på att ta fram nya produkter inom segmentet funktionskläder för ryttarna. Förhoppningsvis kan vi presentera dem i början av nästa år. Det blir schyssta kvalitetsprodukter till ett rimligt pris. Vi siktar på att bli ett lifestyle-brand, men där stigbygeln är huvudprodukten”, säger Anton Fast. 

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer