Sök

Annonssamarbete med Sverigeresan med Swedbank

Hälsa viktigast för techraketen: ”Hållbar tillväxt är medarbetare som mår bra – och då når vi våra mål”

Denny Sacipovic, vd och grundare på Våning 18 i Halmstad. Foto: Anders Andersson

Kristofer Steneberg

När Denny Sacipovic drog igång sitt nya bolag var det inte jättelätt att få lån eller riskkapital. Så han frågade några vänner i Halmstad, som nappade och investerade. I fjol steg omsättningen med 67 procent. Hans hemlighet: Sätt medarbetarnas hälsa och välbefinnande i första rummet.

Det här är femte delen i Sverigeresan, där Breakit och Swedbank tar läsaren på en resa i Sverige och träffar bolag och entreprenörer som förändrar. I storstaden, bruksorten eller förorten, vid foten av ett berg eller mellan två sjöar hittar vi fascinerande exempel på att hela Sverige lever. Deras drivkraft är passion, deras motto är hållbarhet och blicken är fäst på långsiktig tillväxt. I Breakits och Swedbanks serie lyssnar vi på deras framtidsvision och drömmar men även vilka utmaningar de har. Och om de själva håller med om att de är några av Sveriges främsta förnyare.

I ett gammalt bruk i området Slottsmöllan i Halmstad, ett stenkast från fotbollsstadion Örjans vall, ligger Våning 18. Kontoret är stort, närmare 1 000 kvadratmeter. Nytt och modernt men med tydlig industrikänsla.

Denny Sacipovic har ingen universitetsutbildning. Ibland funderar han över vad han egentligen kan. Men hårt slit och viljan att lära sig har han alltid haft. I dag har han ett företag som omsätter 45 miljoner kronor och med en vinstmarginal som är högre än nio av tio svenska bolag.

För Denny Sacipovic är hållbarhetsarbetet starkt fokuserat på alla medarbetare. Foto: Anders Andersson

”Jag har väldigt höga krav på mig själv, är ganska orädd och testar gärna. Det genomsyrar mitt sätt att leda, jag sitter inte och analyserar i förbannelse. I stället byter vi spår, skruvar, förändrar och gör det snabbt”, säger Denny Sacipovic. Våning 18 är ett bolag verksamt inom SEO (Sökmotoroptimering) och SEM (Sökmotorannonsering).

Testning och fokusering kärnan

”Ingen vet egentligen hur det fungerar att rankas högt i en sökmotor. Så alla i vår bransch arbetar efter sin egen hypotes. Man testar sig fram helt enkelt. Det gör det svårt för företag och kunder”, säger Denny Sacipovic.

”Vi är nischade specialister. Vi fokuserar enbart på att hjälpa företag att förbättra sin synlighet på sökmotorer. Det ger oss en styrka gentemot andra aktörer som arbetar med ett mycket bredare erbjudande som ofta inkluderar webbutveckling, sociala medier och annan digital marknadsföring”, säger Denny Sacipovic.

Säljarna på Våning 18 pratar med mellan 30 och 40 kunder varje dag. Det ger bolaget en rad insikter om marknaden och vilket håll konjunkturen är på väg. Sannolikt bättre än tidigare finansministern Gunnar Sträng som räknade godsvagnar på Norrlandstågen.

”Med alla möten och samtal får vi en bra bild. Jag var lite orolig före sommaren, hade lite dålig känsla. Men den känslan är borta. Många ser det nya läget som en utmaning, vissa skalar bort saker som inte är säljdrivande. Efter semestern känns det som om bolagen är inställda på att det kommer bli tufft men att de behöver fortsätta satsa. Det är fortfarande bra drag där ute”, säger Denny Sacipovic.

Personalen är kärnan i hållbarhetsarbetet

Våning 18 arbetar alltså inte med fysiska produkter och har aldrig gjort det heller. Fokus hos bolaget är kunder – och medarbetare. Just medarbetare är kärnan i Denny Sacipovic hållbarhetsarbete.

”För mig är hållbarhetsarbetet starkt fokuserat på våra medarbetare. Vi är ett snabbväxande bolag där alla arbetar hårt med kunder, mål och leverans. Då måste vi vara bäst på andra värden också”, säger Denny Sacipovic.

De värden som Denny Sacipovic talar om är till stor del kopplat till trivsel, hälsa och välbefinnande.

Medarbetarna har en hög arbetsbelastning när vi växer med 100 procent om året. Ibland är de hårt pressade. Då måste andra parametrar vara på plats

”Det är oundvikligt att medarbetarna har en hög arbetsbelastning när vi växer med 100 procent om året. Ibland är de hårt pressade. Då måste andra parametrar vara på plats. Till exempel blir arbetsmiljön ännu viktigare. Ett annat exempel är att vi ger alla möjlighet att träna. Varje dag kan de träna en timme – på betald arbetstid”, säger Denny Sacipovic.

Firande, Mood Manager och betald träningstid är några av nycklarna för Våning 18. Foto: Anders Andersson.

Våning 18 har en heltidsanställd mood manager som ser till att alla medarbetare har det bra.

”Jag tycker att fler företag borde ha det. Som inte säljer, som inte driver leverans”, säger Denny Sacipovic.

Färre sjukdagar, bättre ork och gladare humör är några effekter som Denny Sacipovic lyfter. Aktiviteter efter jobbet, som till exempel go-kart och after work är aktiviteter som för bolaget och teamen samman, som får alla att må bättre.

”Vi firar varje framgång och glömmer inte födelsedagar. Slås ett nytt rekord så firar vi. Vi uppmärksammar en medarbetare som jobbar sin ettårsdag. Allt behöver inte vara påkostat men det här arbetet gör att vi ser varje individ och jag ser tydliga resultat av det arbetet”, avslutar han.

Denny Sacipovics tips om hur man kan få mer hållbara medarbetare:

- Se till att medarbetarna mår bra, då mår företaget bra och kunderna gillar det ni gör.

- Satsa på en mood manager som kan jobba med medarbetarnas välbefinnande

- Hellre mindre men regelbundna gemensamma aktiviteter än få stora

- Fira framgångar – stora som små

”Vi märker ett större och större intresse från företagare att få både vägledning i deras hållbarhetsarbete och även diskutera finansiering för att fortsätta utvecklas. I dagsläget är det också många som brottas med utmaningar kopplat till hög inflation och vi välkomnar företagare att prata med oss för att se på upplägg för en hållbar framtid, säger Johan Lindvig, client executive, Swedbank Halmstad.

Vill du veta mer om hur du och ditt företag kan utveckla hållbarhetsarbetet utifrån er verksamhet och förutsättningar?

Eller kanske få inspiration av entreprenörer som brutit ny mark? Då är du välkommen att läsa om våra tips och råd som ger bättre koll på företagande och entreprenörskap.

Läs mer