Svenskarnas törst efter nätshopping minskar – här är varorna som går mot strömmen

Postnorde-handel

Björn Thorngren, vd och medgrundare av nätapoteket Meds.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Det är inte lika populärt att nätshoppa längre. Lågkonjunkturen tycks spöka och nya vanor verkar ha satt sig efter pandemin.
Men några varor går mot strömmen – och det gör nätapoteken till de stora vinnarna.

Den strida strömmen av paket har sinat något. Svenskarna har minskat sin nätshopping. 

I det andra kvartalet sjönk e-handelns omsättning med 8 procent, visar Postnords färska e-handelsbarometer. Framför allt håller konsumenterna hårdare i plånboken när det gäller sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredning, visar rapporten. 

”Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet”, säger Postnord Sveriges vd Mathias Krümmel i en kommentar.

Det minskade köptrycket på sällanköpsvaror har märkts de senaste dagarna. Hjälmbolaget Mipscykelvagnstillverkaren Thule och Electrolux, som tillverkar vitvaror och hemelektronik, har alla gått ut och varnat för lägre intäkter än väntat.

De kategorierna som har minskat mest under senaste kvartalet var dagligvaror vars omsättning krympte med 28 procent, sport och fritid som föll med 12 procent och böcker och media som backade 9 procent. 

Sverige är på väg att gå in i en lågkonjunktur som väntas vara i ett par år, enligt Konjunkturinstitutets senaste prognos. Det förändrade köpvanorna kan nog också få en förklaring i förändrade köpmönster efter pandemin. 

Två typer av konsumtionskategorier går mot strömmen i Postnords e-handelsbarometer.

Den ena är apoteksvaror, där omsättningen lyfte med 2 procent i det andra kvartalet, samt kläder och skor som såg en positiv tillväxt på 1 procent. 

E-handelbarometern visar vidare att konsumenterna i högre utsträckning vill bestämma hur och när paketen ska delas – och att de är villiga att betala extra för att få det som de vill. 

Fler vill hämta sina paket i paketboxar, där nu Postnord gett sig in i konkurrensen med Instabox och Budbee. Jämfört med förra året ökade intresset med 6 procent.

Nära var tredje person uppger att de har betalat extra det senaste året för att få varan levererad precis som man vill. 

”Jag tycker att konsumentpåverkan är positivt eftersom det leder till behovsdriven förändring, inom många områden. För Postnord har till exempel vår storsatsning på paketboxar kommit helt rätt i tiden, vilket E-barometerns undersökningar visar”, säger Mathias Krümmel.

 

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

 

Läs mer