Sök

Attach avslöjar vilka texter som dina kunder tycker är tråkigast

RecapexAttach

Nicholas Merritt, Ryan Gum och Mia de Bésche på Attach. Foto: pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Efter ett år i beta och oväntat intresse från USA utökar nu den svenska dokumentstartupen verksamheten till San Francisco. I ryggen har Attach bland andra grundarna bakom Bookatable som investerare.

Skickar du en fil med Attach kan du se om den du skickat till öppnat den, hur lång tid de spenderat på att läsa dokumentet och vilka sidor som de lagt mest tid på.

När Attach skickade ett pressmeddelande till Breakit om sin produkt kunde de alltså se att vi läste hela dokumentet, och lade knappt fem minuter på det.

Tanken är dock inte främst att använda det gentemot journalister, utan att det ska bli ett effektivt verktyg för säljare och marknadsavdelningar.

“Man kan se om det man skickat fångar intresse, och om det skickas vidare. Som säljare behåller man på så sätt kontrollen över säljprocessen och man kan förbättra kundens köpupplevelse”, säger bolagets operativa chef Mia de Bésche.

Hon har en bakgrund inom sälj på storbolag som ABB och var till en början enbart delägare i Attach, som grundandes av australiensaren Ryan Gum och britten James Burns-Howell.

“Men jag trodde så mycket på den här idén att jag började jobba operativt i höstas”, säger hon.

För att kunderna ska få reda på så mycket som möjligt om dokumenten som skickas finns en rad funktioner inbyggt, som att systemet känner om den som öppnar filen byter till en ny flik på sin webbläsare, om datorn är i viloläge eller om dokumentet ligger i bakgrunden.

I stora säljorganisationer där hundratals säljare skickar ut samma information till kanske tusen kunder kan användarna till exempel se på vilken sida av dokumentet som kunderna tröttnar.

Attach grundades i Stockholm i slutet av 2014 och är i dag ett team på fyra personer. Innan årets slut siktar man på att vara åtta stycken.

Bolaget har tagit in kapital i en såddrunda från Recapex, som dragits igång av Christopher Persson, Johan Siwers och Niklas Eklund - grundarna bakom restaurangtjänsten Bookatable.

I rundan deltog även Rodrigo Sepulveda Schulz och Alain Rodermann, som grundat Expon Capital, Lars-Henrik Friis Molin som bland annat har grundat Universum och Jobline samt Boris Nordenström, medgrundare till bland annat Jobtip och Agentum.

Exakt hur mycket pengar det rör sig om vill Attach inte gå ut med, en såddrunda kan ligga på allt mellan 500.000 och ett par miljoner kronor. Dokument från bolagsverket visar dock att bolaget tog in drygt en miljon kronor genom en nyemission i början av året. 

Under det senaste året har Attach haft en betaversion ute.

“Vi har lagt vår tid på att prova produkten på en så stor användarbas som möjligt och att bygga upp en betalande kundbas”.

“Nu känner vi att vi har åstadkommit mycket, vi har en internationell användarbas med mycket aktivitet i USA. Vi har fått mycket positiv feedback och vi vet att vi har kunder som älskar produkten”, säger Mia de Bésche.

Att just kunder i USA visat så pass stort intresse kom dock lite som en överraskning för bolaget. De hade främst siktet inställt på Europa, eftersom det redan finns en rad liknande tjänster i USA.

“Men det visade sig att vår produkt stod sig väl i konkurrensen och att det fanns en efterfrågan, så nu ska vi öppna upp ett kontor i San Francisco”.

I nuläget har Attach enligt egna uppgifter 131 betalande kunder. Några av de större är Bonnier Publication Sverige, mjukvarubolaget Zeroturnaround, globala CRM-bolaget Base och IT-bolaget IDG. Målet är att ha 500 kunder vid årets slut.  

“Vi har en global produkt och vår marknadsföring har varit internationellt. USA ligger lite längre fram när det gäller den här typen av verktyg. Det gör att vi känner att vi måste vara närmare där det händer mycket saker på området”, säger Mia de Bésche.

Läs mer