Sök

PR-byrå startar techinkubator – går på jakt efter de bästa idéerna

Gullers Gruppinkubator

Från vänster: Philip Andersson, Niklaz Löönqvist, Mikael Rinstad, Hans Gennerud. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Gullers Grupp startar Mesh för att lösa samhällsproblem med digitala metoder. Bolaget beskrivs som en blandning av ett VC-bolag och en inkubator.

Det är på en väldigt tidig nivå som kommunikationsbyrån vill kliva in, genom dotterbolaget Mesh. Alla entreprenörer som bär på en bra idé kan höra av sig och målet är att utveckla idéerna och landa tre betaversioner under året.

Mesh kommer att ha kapacitet att investera runt en miljon kronor i respektive idé.

“Men även externa finansiärer kommer att kunna vara medfinansiärer. Det är i första hand idéer som har en tydlig samhällsförbättrande funktion som vi är intresserade av,” säger Hans Gennerud, vd för Gullers Grupp, och fortsätter:

"Jag har till exempel väntat länge på att någon ska hitta en lösning till problemet med andrahandsuthyrningar i Stockholm eller föra ihop nyanländ kompetens med arbetsgivare. Nu kanske det blir vi som hittar lösningarna.”

Modellen beskrivs som en mix mellan ett traditionellt VC-bolag och en inkubator. Hur stor ägarandel som Gullers tar beror på om personen i fråga väljer att bli anställd hos byrån eller inte.

Väljer man att börja arbeta för PR-byrån får entreprenören behålla en större andel av bolaget. Har man bara en idé som man vill få hjälp med att utveckla tar Gullers en mycket större ägarandel.

“Vi skapar en miljö där du tryggt kan sitta och betala av dina lägenhetslån men samtidigt dra igång en startup. Väljer du att bli anställd får du jobba med idén till en fast månadslön men då kommer du också att få hjälpa oss att bygga digitala produkter för våra kunder”, säger Mikael Rinstad som arbetar med digital tjänsteutveckling för Gullers.

Då kan alltså inte vem som helst komma på en ide utan man måste även passa in som anställd hos Mesh?

“Vi tre som arbetar med Mesh har bakgrunder inom ekonomi, webbdesign och programmering. Så det är väl främst de spåren vi är intresserade av. Det bygger på att vi vill ha delägarskap i det vi utvecklar.”

De tre personerna som kommer att arbeta med Mesh från start är Mikael Rinstad och Niklaz Lönnqvist samt programmeraren Philip Andersson.

Enligt branschtidningen Dagens Media nådde Gullers Grupp 90 miljoner kronor i byråintäkt i fjol. Bolaget har nyligen även köpt in sig i den digitala pr-byrån Rodolfo.

Läs mer