Sök

Vembla-grundaren Dino Todorovic drar igång nya snabbutmanaren Brizo – backas av Noel Abdayem

VemblaBrizoBud och frakt

Grundaren Dino Todorovic. Foto: Press

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Dino Todorovic har tidigare satsat på supersnabba leveranser för mat – nu vill han göra detsamma för e-handeln.

“Vi blir ett Klarna för leveranser”, säger han till Breakit.

För tre år sedan drog Dino Todorovic tillsammans med Sunil Dott och Sebastian Malmberg igång last mile-bolaget Vembla, som satsar på att leverera mat och apoteksvaror på bara tio minuter. Affärsänglar som Hélene Douglas, Michael Ekelund och entreprenören Tuomas Kukkone gick tidigt in och investerade i bolaget.

Nu har Dino Todorovic startat Brizo, som också ska öka tempot på leveranserna fast för vanliga e-handlare istället. 

Logistik-utmanaren har utvecklat en teknisk plattform för att kunna göra leveranser samma dag, varje dag i veckan, för e-handlare. Bolaget sköter också själva all lagring, packning, leveranser och returer av de beställda produkterna. 

Tanken är att e-handlarna ansluter sig till Brizos plattform, som i sin tur processar beställningen och skickar varorna till “hyperlokala” lagerlokaler innan slutleveransen till kund. 

Bakom bolaget står en rad tunga profiler. På investerarlistan finns bland annat VC-bolaget Antler, Humble-grundaren Noel Abdayem, Norrsken VC-partnern David Frykman och Offerta-grundaren Shahrooz Latifzadeh. Bolaget vill dock inte uppge hur mycket riskkapital de har tagit in i dagsläget. 

“Tiden är rätt nu när efterfrågan och infrastrukturen finns för riktigt snabba hållbara leveranser", säger Dino Todorovic, vd och grundare.

Han fortsätter:

"Brizo är ensamma om att möjliggöra detta samtidigt som e-handlaren behåller kontroll över slutkundsrelationen och sin data. Vi blir ett slags Klarna för leveranser, där snabba och hållbara leveranser drastiskt ökar konverteringen i kassan”.

Idag finns tjänsten i Stockholm men är på väg att lansera i både fler städer och länder under nästa år. 

“Det tog två veckor från att vi fick nycklarna till lagret till att vi var igång med leveranserna för första kunderna. Och vi har redan från start ett flertal e-handlare anslutna. Alldeles nyligen skrev vi på med ett av Sveriges mest välkända skönhetsvarumärken och ett etablerat varumärke inom livsmedelsindustrin. Vi har även pågående dialog med några av Sveriges största e-handlare”, säger Dino Todorovic.

Utöver snabbheten menar också Brizo att deras lokala lager är fördelaktigt ur ett klimatperspektiv, jämfört med centrala lager. Detta enligt en studie från konsultbolaget Accenture, som menar att det kan sänka utsläppen med 17-26 procent till 2025. 

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer