Nu lanseras Dog Buddy i Sverige: "Potential att bli enorm marknad"

Breakit - Nu lanseras Dog Buddy i Sverige: "Potential att bli enorm marknad"
Richard Setterwall, vd Dog Buddy
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Igår lanserades Dog Buddy i Sverige. I ett första steg lanserades tjänsten i Stockholm, men planen är att inom en snar framtid öppna upp även i andra delar av landet.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Dog Buddy grundades sommaren 2013 av Richard Setterwall och backas av tunga investerare som finansmännen Fredrik Palmstierna och Anders Böös samt Sweet Capital, vilket vi har skrivit om tidigare.

Huvudkontoret ligger i London och bolaget är sedan tidigare verksamma i Storbritannien, Spanien, Italien, Frankrike och Tyskland. Bolaget har 23 heltidsanställda personer och förutom i London har de kontor i Stockholm och Barcelona. I nuläget samarbetar de med ungefär 22.000 hundpassare.

Dog Buddys affärsidé går ut på att matcha ihop pålitliga hundvakter med hundägare via bolagets plattform. Det fungerar alltså som ett slags Airbnb för hundar. Hundägare kan lämna bort sina hundar för rastning, under hela arbetsdagen eller när de till exempel ska åka på semester.

Ni startade i Sverige och Stockholm igår. Hur gick första dagen?
"Vi fick betydligt fler sign-ups än vanligt. Sedan tidigare har vi haft runt tusen sign-ups, men igår fick vi flera hundra på en enda dag vilket verkligen visar vilken efterfrågan det finns. Bland annat fick vi in en jättebokning då en person bokade hundvakt under hela juli. Det känns så klart jättekul.", säger Samira Mchater, Dog Buddys marknadschef i Sverige.

Anledningen till varför det har dröjt med lansering i Sverige, trots att bolagets grundare och vd, Richard Setterwall, är svensk beror på flera saker.

Richard Setterwall bodde i London när han kom på idén med Dog Buddy. Därför startade han i Storbritannien. Därefter växte bolaget snabbt i andra delar av Europa.

"Nu känner vi att det är rätt tid för Sverige. Svenska hundägare är väldigt måna om sina hundar, tummar inte på kvaliteten när det gäller hundarnas vård och reser väldigt mycket. Den kombinationen gör att vi ser Sverige som en väldigt attraktiv marknad”, säger Richard Setterwall.

Varför man väljer att bara starta i Stockholm och inte i hela Sverige på en gång, förklarar Richard Setterwall med att de vill vara fokuserade och bara öppna i områden där de har tillräckligt många, godkända hundpassare. Enligt honom har de redan nu hundvakter som har signat upp sig i andra delar av landet, men det vill inte dra igång innan de har allt på plats.

Bolaget lägger mycket tid på att undersöka de personer som vill ställa upp som hundvakter. Bland annat ska man klara en bakgrundkontroll och online-tester.

"Vi lägger ner ett jättejobb på att gå igenom och godkänna hundvakterna. Vi vill bara ha hundvakter som verkligen älskar hundar och som inte bara gör det här för pengarna. Vi godkänner bara 10 - 20 procent av de som ansöker. Många faller bort eftersom de inte orkar fylla i alla uppgifter, vilket ju indikerar att de inte är så intresserade egentligen. Andra faller till exempel bort vid vår bakgrundskontroll. Vi gör även hembesök i många fall.", berättar Richard Setterwall.

Enligt Samira Mchater har Dog Buddy hittills fått väldigt positiv respons från sina kunder.

"Vi håller en mycket hög kvalitet i allt vi gör och det gör att våra kunder känner sig trygga när de lämnar sin hund till någon av våra hundpassare.", säger Samira Mchater.

Priset för tjänsten bestämmer varje hundvakt, även om Dog Buddy ger dem riktlinjer. För att alla parter ska känna sig trygga erbjuder Dog Buddy även en veterinärvårds- och ansvarsförsäkring och veterinärsjour. De sköter även den administrativa hanteringen. För sitt jobb tar de ut en förmedlingsavgift som i nuläget ligger på 13 procent inklusive moms. Längre fram är tanken att ta ut en lite högre avgift vid en kunds första bokning, för att sedan gå ner till 13 procent för återkommande bokningar.

Företagets plan framåt är att växa starkt i Sverige och Norden.

"När en marknad är mogen och vi har tillräckligt många hundpassare och allt på plats, marknadsför vi oss. Vi har många early adapters och vi kommer att växa organiskt. Som vi ser det har Sverige, och hela Norden, stor potential.", avslutar Richard Setterwall.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel