Sök

Tourn går in i Hollywood – ett steg närmare superkändisarna

TourninfluencersMarknadsföring

Eva Green och James Corden är två av de kända namnen som kopplas till Tourns nya samarbetspartner Atlantic Swiss. Foto: AP/Creative Commons

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Influencerbyrån Tourn, som arbetar med bland annat Bianca Ingrosso och Kenza Zouiten Subosic, startar bolag med mytomspunna Atlantic Swiss. Nu hoppas de kunna hjälpa höjdarna att bli lika duktiga på sociala medier som på skådespeleri.

“Vi kan sitta face-to-face med kändisar i den högsta kalibern, några vi aldrig skulle få träffa annars”, säger grundare och vd Robin Stenman.

Den börsnoterade influenceragenturen Tourn har sedan starten 2014 drömt stort. Men om man inte heter Google eller Tesla så är det en utmaning att få bolag de vill samarbeta med att öppna dörren. Det här ska det bli ändring på nu. Tourn ingår nämligen ett samarbetsavtal med Atlantic Swiss som ska hjälpa dem vid förhandlingsbordet och lite närmare visionen.

Atlantic Swiss är världens största firma för förmögenhetsförvaltning för kändisar inom tv, film, musik och sport. De sköter ekonomin, tour management och dealar med affärspartners åt 600 personer, bland annat skådespelare från Star Wars, Harry Potter och Game of Thrones. Klienterna är i de flesta fall sekretesstämplade, men av de som kopplas till Atlantic Swiss finns James Corden, en av USA:s mest kända talkshowvärdar, och Eva Green, skådespelerska känd från James Bond-filmerna. Kunderna är till stor del bosatta i USA och Storbritannien.

LÄS MER: Kartläggning av influencernätverken 2022: Siffrorna, ägarna och konkurrenterna

Tourn är ett av få influencernätverk i Sverige som fortfarande har ett exklusivt stall med profiler som enbart får jobba med dem. 2016 signerade de Kenza Zouiten Subosic och Bianca Ingrosso. Deras affär är idag större internationellt än i Sverige. Men det hjälper inte i USA.

“Vi har alltid haft större utmaningar när det kommer till USA. De har ingen aning om vem Bianca Ingrosso är. Atlantic Swiss kan hjälpa oss att nå högst upp i USA. Deras agenter är duktiga på filmavtal, men kan inget om sociala medier, där kommer vi in med vår heltäckande verktygslåda. Nu sitter vi face-to-face med kändisar i den högsta kalibern, några vi aldrig skulle träffa annars”, säger Tourns grundare och vd Robin Stenman.

Gjort förlust sedan starten

Tourn kommer äga 51 procent i samarbetets så kallade joint venture. 

“Jag hoppas att det här bidrar till många ringar på vattnet. Det handlar inte så mycket om att vi har en unik plattform, utan det största värdet är att vi har fått förtroendet av Atlantic Swiss att göra detta.”

Atlantic Swiss får ta del av deras tekniska system, något som Tourn redan idag erbjuder flera agenturer världen över.

Robin Stenman, vd och grundare, Tourn.

Men vill de här kändisarna göra samarbeten då, eller fortsätta vara creddiga musiker och skådisar?
“Inte för tandblekning, nej. Men de uppmärksammar Puma och Nike och sådana märken när de är på events. Kändisarna förstår dock inte att deras sociala medier-affär är så stor. Man måste vara mycket försiktigare då det handlar om att bevara varumärket.”

LÄS MER: Nätverken köps upp hej vilt – här är fyra avgörande frågor för framtiden

Tourn har haft ett par offensiva år där de har gått från att vara ett rent influencernätverk till att bli en tech-koncern. Här ingår bland annat den automatiserade Youtube-plattformen Nagato och fintech-bolaget Charge. De äger även sex procent av influencerinkubatorn Hubso. Men medan de har hämtat marknadsandelar har förlusterna staplats på varandra. Under 2021 omsatte de 126 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på -2,7 miljoner kronor.

“Vi försöker vara kreativa och testar mycket saker. Vi ser oss själva som ett techbolag, medan många andra är åt agenturhållet. Vi har inte heller någon konkurrens – ingen kan ju boka Bianca. Hos andra nätverk som dealar med mikroinfluencers kontrakt kan det bli krig.”

Blir det inte väldigt dyrt med såna stjärnor?
“Jo, det är dyrt och vi kan inte sitta på samma marginaler som de andra gör. Men vi jobbar i 1-2-årscykler och pratar aldrig om nedslag här och där. Det är en helt annan säljprocess och en förtroendefråga mellan oss och influencern.”

Läs mer