Sök

Profiltunga Checkin fördubblar omsättningen: ”Lättar på gasen”

Checkin.commjukvara

Anders Borg, Niklas Storåker, Johan Qviberg och Erik Sellin.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Inloggningsbolaget gör bokslut på första börsåret med fördubblad omsättning. Nu lättar bolaget på tillväxtgasen, skriver vd:n.

Mjukvarubolaget Checkin vill underlätta inloggningar på nätet och hålla kunderna inloggade längre. Bolaget som gick till börsen förra året har en tung ägarlista. I den trängs profiler som som Nicklas Storåkers, Johan Qviberg, Anders Borg och Erik Selin.

Nu på morgonen har rapporten för det andra kvartalet släppts och den visar att omsättningen vuxit med 111 procent till 17,6 miljoner kronor – varav 75 procent var organisk tillväxt. 

Samtidigt fördubblades bolagets förluster, enligt ebitda, om än på låga nivåer, från minus 10.000 kronor motsvarande kvartal i fjol till minus 21.000 kronor.

”Det försämrade världsläget har ännu inte märkts av hos våra kunder och den fina utveckling vi sett under starten av 2022 gör att vi faktiskt ligger något över den nivå som krävs för att nå vårt långsiktiga mål om en halv miljard i nettoomsättning för helåret 2025”, skriver Checkins vd och grundare Kristoffer Cassel i samband med rapporten. 

Den starka tillväxttakten kan ses i ljuset av att Checkin i augusti fjol förvärvade teknikbolaget Getid. 

”Styrkan i att kombinera de förvärvade teknikerna med vår egen är betydande och den hybridmjukvara vi nu tillsammans utvecklar bör nå full kommersialisering under slutet av 2022 och början på nästa år”, kommenterar Kristoffer Cassel. 

Vd:n skriver att Checkin är stärkta av erfarenheterna från sina förvärv och tittar på ytterligare möjligheter framåt – ”trots en turbulent marknad”.

Enligt Kristoffer Cassel har Checkin lättat på gasen något efter att ha satsat aggressivt på att dra upp tillväxten tidigare kvartal. 

”Vi fortsätter att satsa kraftigt i absoluta tal, men kostnaderna planar ut i förhållande till omsättningen. Det momentum vi känner ger oss trygghet i att fortsätta bygga försäljningsorganisationen metodiskt, och över tid är det rimligt att anta att kostnaderna för sälj och marknadsföring stabiliseras runt 25 % av omsättningen.”

 

Läs mer