Sök

En fleece och ett par byxor satte snurr på Astrid Wilds försäljning: ”Nyp mig i armen-moment”

Astrid Wilde-handelMode

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Astrid Wild vill göra outdoorkläder för kvinnor som funkar på stubben såväl som på Stureplan.

För Breakit berättar en av grundarna om hur tv-programmet Robinson blev ett oväntat draglok, när bolaget planerar att ta in kapital och drömplagget som kanske aldrig blir av.

Det kunde lika gärna ha blivit en annan kombination av nordiskt kvinnonamn och natur, Olivia Woods eller Vera North. Men det blev Astrid Wild efter en omröstning på Instagram och tur är väl det, Maria Paulsson Rönnbäck älskar det.

För två år sedan grundade hon Astrid Wild tillsammans med Jemina Pomoell.

Bolagets filosofi är att designa outdoorkläder för kvinnor som andas design och som är funktionella för ett liv både i myllan och stan. I stället för en manskollektion som anpassats för kvinnor med insvängd midja, färgglada detaljer eller en fjäril på dragkedjan får Astrid Wild-köparen en ullfleece som ser ut som att den är ärvd av morfar men också funkar i stan, på väg till AW:n.

Hållbarhet är viktigt för Astrid Wild. Materialvalen sträcker sig från återvunnen plast till linne och ull. 

Storlek spelar också roll. Särskilt sedan Astrid Wild-grundarna gjorde en miss med en batch i storlek 34-44 i början, berättar medgrundaren. 

“Det var inte så genomtänkt från oss. Vi fick höra att vi var långt ifrån för alla kvinnor, vilket var jobbigt att höra. Då insåg vi att vi måste leva upp till våra ideal. Vi har gått upp till storlek 56 och tre olika benlängder.”

Kunderna krävde större storlekar. Astrid Wild gick tillbaka till ritbordet. Det är så de vill ha det, grundarduon. De får feedback, analyserar den och börjar att producera. 

”Egentligen är det ju så här. Allt vi har gjort den senaste tiden är sånt som folk har frågat efter. Nu gör vi en jacka. Det är det mest efterfrågade. Keps ligger på andra plats så vi kommer att göra en keps till våren eller sommaren”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.

I våras skrev Breakit att bolagets omsättning under 2021 vuxit med 217 procent till 7,2 miljoner kronor. Nu kan vi berätta att resultatet landade på 714.000 kronor och att försäljningstillväxten för det första halvåret i år ligger på 40 procent. 

Ett snilledrag som skedde av en slump satte faktiskt snurr på försäljningen. Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell försåg en kompis kompis med en fleece och ett par byxor. 

En win-win, då kompisen var Joanna Swica, träningsprofil och influencer som nästan hade 30.000 följare på Instagram.

Det Astrid Wild-grundarna inte visste var vad Swica skulle med kläderna till – bara att hon skulle på ett ”outdoorsigt äventyr”. 

Ett par månader senare pingade det i telefonen: 

“Tjejer, jag kan säga att era kläder verkligen har levererat”, skrev Swica. 

Det äventyrliga var tv-såpan Robinson 2021 som på grund av pandemin – turligt nog för Astrid Wild – spelades in i Haparanda.

Tv-genomslaget resulterade i en 50-procentig försäljningsökning för duons fleecetröja. 

“Det var ett nypa sig i armen-moment”, säger Paulsson Rönnbäck om exponeringen. 

Nu har Astrid Wild och Joanna Swica lanserat ett eget designsamarbete och Paulsson Rönnbäck säger att det var ”love at first sight” mellan Joanna och deras gemensamma fleece-tröja, en tröja som ska passa både på stubben och Stureplan.

”Det är så roligt att det är hon som gör vårt första samarbete. Hon lyfter kvinnor och driver ett nätverk som bland annat uppmanar kvinnor att testa nya saker.”

Astrid Wild har onekligen sett att influencer marketing fungerar. Det är också via sociala medier som kunderna hittar till produkterna, berättar grundaren. 

Väntar med att ta in kapital

I anhängarnas önselåda finns bland annat arbetsbyxor, en vandringskjol och vandringskläder för gravida – varav det sistnämnda kan bli verklighet på ett par års sikt. Även skaljackor, regnkläder och vandringskängor finns i tankarna.

Maria Paulsson Rönnbäck har också en personlig önskan. Men den kanske aldrig kommer se dagens ljus. 

”Jag vill göra våtdräkter. Det säger Jemina nej till för tillfället  men vi kommer göra det någon gång.”

Astrid Wild säljer direkt till konsument. Det kommer de hålla sig till. 

”Kommande år hoppas jag att vi får in en fot i Europa, mer än Tyskland där vi redan finns, och på den amerikanska marknaden, där det redan i dag görs många köp. Sen kanske, Asien, Japan och Sydkorea, om fem år.” 

Astrid Wild deltog i Antlers inkubatorprogram 2019 och fick då också en investering i samband med programmet. Utöver det har bolaget hittills finansierat sig med egna medel.

”Vi vill bygga upp en affärsmodell som är lönsam och som rullar.  På sikt, när vi ska över Atlanten eller i Asien, då ser vi att vi tar in kapital och med det den kunskap som vi behöver”.

Läs mer