Sök

Airinum var en av de största pandemi-vinnarna – nu faller omsättningen med tung förlust: “Nu ställer vi om till 2.0”

Airinum

Airinums gundare Alexander Hjertström.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Airinum har varit en av pandemins största vinnare och växte explosionsartat 2020. Fjolåret blev betydligt tuffare för andningsmaskerna.

Nu återgår bolaget till sin ursprungsvision – att skydda mot de skadliga hälsoeffekterna från klimatförändringar.

I början av pandemin rapporterade vi om hur Airinum, som säljer andningsmasker, ökade med raketfart i både Sverige och Asien. Bolaget grundades dock ett bra tag innan pandemin. Idén uppkom redan 2015 när medgrundaren och vd:n Alexander Hjertström befann sig i Indien och fick huvudvärk av den dåliga luften. 

För Airinum, som före pandemin sålt sina designade andningsmasker mest till astmatiker och allergiker i storstäder, innebar covid-19 att omsättningen gick från cirka 12 miljoner 2019 till 122 miljoner kronor under 2020. Samtidigt vände bolaget för första gången till svarta siffror och ett rörelseresultat på 35 miljoner. 

2021 gick det betydligt sämre, trots ett år som också påverkades av pandemin i stor utsträckning.

Omsättningen sjönk under året till 80 miljoner kronor, alltså en minskning med cirka 35 procent från året innan. 

Samtidigt dök också rörelseresultatet rejält. Under året sjönk det med 67 miljoner kronor, vilket alltså innebär att Airinum gjorde 2021 alltså gjorde en rörelseförlust på -31 miljoner kronor. 

Bolaget uppger att kostnaderna för året har påverkats av ökade priser för produktinköp, ökade kostnader för logisitik och en volatil efterfrågan. Airiniums vd och medgrundare Alexander Hjertström menar också att resultatet måste sättas i perspektiv till var bolaget befann sig innan pandemin. 

“Vi grundades för att vara med och lösa klimatutmaningarnas påverkan på mänsklig hälsa. Efter att vi sjösatte det 2015 har vi vuxit rejält år för år. Den tillväxten vi hade 2020 ser ju jättebra ut men det vår ju också ett väldigt spektakulärt år. Vi fick stänga av våra försäljningskanaler för att vi inte kunde möta efterfrågan och det påverkar i sin tur 2021”.

Det var ändå det år där efterfrågan på munskydd åtminstone bör ha varit näst störst någonsin. Var fjolårsresultatet en missräkning?

“På det stora hela är jag ändå ganska nöjd. När det gick bra under 2020 började vi redan då satsa rejält på det som skulle komma efter pandemin och den satsningen intensifierades under förra året. Vi planerade för snabb tillväxt 2021 och när vaccinet rullades ut lite snabbare än vad vi trodde påverkade ju det också vår efterfrågan. Sen ökade ju kostnaderna betydligt snabbare än vad vi hade trott under året”. 

Ni förlorade nästan hela den vinsten 2020 som ni gjorde förra året. Med facit i hand – var satsningen på masker under pandemin då värd det? 

“Svaret på det är ändå ja. Ur ett samhällsperspektiv hjälpte vi till att rädda liv med våra extremt bra masker. Vi cementerade vårt varumärke som en kvalitetsaktör och gick från en liten svensk startup till marknadsledande inom vår nisch”. 

Han fortsätter: 

“Dessutom har efterfrågan jämfört med innan pandemin ökat.. Planen framåt nu är att bredda vår produktportfölj och lansera nya produkter inom luft- och vattenrening. Vi har börjat lägga grunden för det som ska bli Airinum 2.0. Vi ska fokusera på vårt ‘reason-to-exist’, att vara med och lösa klimatutmaningarnas påverkan på hälsa”.

Läs mer