Digitala och sociala medier har för företag och organisationer tagit över som primära kommunikations- och innehållskanaler. Rollen och relevansen för det traditionella pressmeddelanden har då ibland ifrågasatts. Men pressmeddelandet har fått en en ny roll och är minst lika viktig i dagens kommunikationslandskap - kanske till och med mer än tidigare. Det krävs dock en förändring i hanteringen av pressmeddelandet för att få maximal effekt. Företag och organisationer behöver helt enkelt tänka nytt kring hur man skriver, distribuerar och följer upp. PRESSMEDDELANDET SOM DEL I EN STÖRRE PR-STRATEGI Historiskt sett har pressmeddelande varit en något isolerad aktivitet som har arbetat ‘på egen hand’. Företag har skrivit pressmeddelanden som, beroende på resurser, skickats ut brett till media i hopp om att bli upplockade. Men det här sättet att distribuera pressmeddelanden är förbi, åtminstone om det handlar om att uppnå goda resultat. Det har skett ett tydligt skifte i hur bolag och organisationer använder sig av pressmeddelanden. Allt fler företag väljer att integrera pressmeddelanden som en del av en större marknads- och kommunikationsstrategi, vilket har visat sig ge mycket positiva effekter för varumärkeskännedomen. Genom att använda pressmeddelandet som en del av den övergripande kommunikationsstrategin kan PR- och marknadsteamet arbeta tvärfunktionellt och på så sätt maximera genomslaget i betald, ägd såväl som förtjänad media. BYGGER VARUMÄRKETS NARRATIV Kommunikation handlar främst om att skapa ett narrativ kring sitt varumärke mot sin målgrupp. Opinionsbildande sker idag i multipla kanaler. Genom att publicera pressmeddelandet och innehållet i ett digitalt nyhetsrum blir informationen snabbt synlig, får eget liv och kan verka proaktivt under längre tid för att förstärka budskapet. En digital PR-plattform som Mynewsdesk gör det enkelt att samla och strukturera innehåll som journalister och andra intressenter enkelt kan hitta och använda över tid. Det blir ett sätt att försäkra sig om att framtida omnämnande i media är i linje med det narrativ som skapats i ägda och betalda kanaler. VAR RELEVANT - HAKA PÅ TRENDER OCH NYHETER För att skapa och upprätthålla intresset hos sin målgrupp behöver företag hålla sig relevanta i relation till trender och branschnyheter. Det är därför viktigt att engagera sig i den offentliga dialogen och så snabbt som möjligt adressera viktiga ämnen eller händelser med hjälp av inlägg och pressmeddelanden. När ett varumärket håller sig ajour med omvärlden visar man även att man är en aktiv spelare inom branschen som har ett långsiktigt syfte och mål. Det i sin tur är viktigt för det allmänna förtroendet. MAXIMERA RÄCKVIDDEN - NÅ RÄTT MÅLGRUPP En ny strategi är en viktig del i att uppnå sina mål. Men med dagens intensiva mediebrus gäller det även att skapa bästa möjliga förutsättningar för att nå ut till rätt personer. Smartare lösningar kan lättare identifiera relevanta journalister och opinionsbildare. Därefter är det viktigt att bygga upp en dialog och relation med dessa så att de snabbt blir informerade när man delar en nyhet. Ett relevant budskap, riktat till rätt målgrupp är vad som gör det värt att uppmärksammas och omnämnas. Läs mer om hur man skapar goda medierelationer i Mynewsdesks guide “Så bygger du mediarelationer”. RÄTT STRATEGI FÖR MAXIMALT GENOMSLAG Pressmeddelanden är fortfarande en betrodd källa och bör vara en självklar del av kommunikationsstrategin för att öka ett varumärkes förtroende. Ett tips är att, vid planeringen av kommande PR- aktiviteter, inte se pressmeddelandet som en enskild aktivitet för att stötta upp företagsrelaterade nyheter. Istället bör det göras till en naturlig del av en mer omfattande PR-strategi. Det kan i sin tur generera fler mediaupptagningar, större räckvidd och ökad effekt av kommunikationsinsatserna. OM MYNEWSDESK Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Med vår användarvänliga PR-plattform förenklar vi publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Läs mer om Mynewsdesk.